DLA UCZNIÓW

logo trzymaj forme

30 Minut



Piramida zdrowia
AKTUALNOŚCI
wtorek, 26 maja 2020 10:30

 

Zdrowie jest bezkonkurencyjnie naszym największym skarbem. Musimy pamiętać, że aby być zdrowym należy dbać o aktywność fizyczną, zdrowo się odżywiać i wysypiać.

Podstawą nowej piramidy zdrowia jest aktywność fizyczna co najmniej trzy razy w tygodniu. W kwestii żywienia powinniśmy spożywać regularnie o stałych porach 5 posiłków dziennie. Zapewnia to lepszy metabolizm i optymalne wykorzystanie składników odżywczych.

Warzywa i owoce powinny być spożywane w największej ilości, najlepiej na surowo lub minimalnie przetworzone. Są one źródłem witamin, błonnika, karotenu, składników mineralnych oraz naturalnych przeciwutleniaczy.

Produkty zbożowe będące źródłem węglowodanów złożonych, powinny być składnikiem większości naszych posiłków. Należy wybierać pełnoziarniste produkty: mąkę i pieczywo razowe oraz graham, grube kasze i ryż brązowy. Cennym elementem codziennej diety są również naturalne płatki zbożowe, oczywiście te bez dodatku cukru np. jęczmienne, owsiane i żytnie. Produkty zbożowe zawierają witaminy z grupy B - niezbędne do prawidłowej pracy układu nerwowego czyli pomagające w koncentracji i nauce. Mają również magnez, cynk i żelazo wspierające rozwój fizyczny i korzystnie wpływające na nasze samopoczucie.

Według autorów piramidy zdrowia produkty mleczne są najlepszym źródłem wapnia, białka oraz witamin i składników mineralnych. Zalecana dzienna ilość produktów mlecznych, to przynajmniej 3-4 szklanki do wyboru:kefiru, mleka, jogurtu naturalnego lub maślanki.

Zachęca się także do jedzenia ryb, jaj, chudego mięsa oraz nasion roślin strączkowych. Ryby powinniśmy spożywać przynajmniej dwa razy w tygodniu, stanowią one cenne źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania mózgu, układu nerwowego i wzroku. Ryby są również doskonałym źródłem białka i składników mineralnych, w tym jodu. Jaja będące źródłem białka, witamin, składników mineralnych i lecytyny powinniśmy jeść nawet kilka razy w tygodniu.

Oleje roślinne są z kolei najbogatszym źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią przed wieloma chorobami. Eksperci radzą, aby oleje tłoczone na zimno spożywać wyłącznie na surowo, zaś do smażenia używać oliwy z oliwek, albo rafinowanego oleju rzepakowego.

Całkowicie powinniśmy wyeliminować z diety spożycie słodkich napojów, natomiast pić wodę, soki warzywne, owocowe i zawierającą dużą ilość antyoksydantów zieloną herbatę. Słodycze warto zastąpić owocami lub niesolonymi orzechami, migdałami i nasionami słonecznika czy dyni - są one źródłem wielu składników mineralnych takich jak magnez, wapń, żelazo, cynk oraz cennych witamin. Znacznie ograniczyć musimy również spożycie soli, która ze względu na zawartość sodu jest przyczyną otyłości, nadciśnienia, udarów i nowotworów.

Nasi uczniowie doskonale znają piramidę zdrowego żywienia, a ich prace można podziwiać na zdjęciach:)

Beata Kolczyńska

 

 

 

 

 

unia

BIP

logoBIP

OGŁOSZENIA BIEŻĄCE

Zebranie z rodzicami

Szanowni Państwo

  

Dyrektor Zespołu informuje,

iż dnia 4 lutego 2020 roku

o godzinie 17:00 odbędą się

spotkania z Rodzicami

dla klas I - VIII.

    

Serdecznie zapraszamy

 
Godziny otwarcia biblioteki szkolnej:


Poniedziałek: 7:30 – 15:00
Wtorek: 7:30 – 12:30
Środa: 7:30 – 14:00
Czwartek: 8:00 – 14:00
Piątek: 7:30 – 12:30

 

KARTKA Z KALENDARZA


Dzisiaj jest: Sobota
8 Sierpnia 2020
Imieniny obchodzą
Cyprian, Cyriak, Cyryl, Emil, Emilian,
Emiliusz, Niezamysł, Olech, Sylwiusz

Do końca roku zostało 146 dni.
Zodiak: Lew

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information