środa, 26 marca 2014 16:17 |
Obszar 1: WYCHOWANIE FIZYCZNE – ZAJĘCIA EDUKACYJNEDzieci z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 30 im. Armii Krajowej w Wałbrzychu codziennie uczestniczą w zajęciach ruchowych, podczas których wykonują różnego rodzaju ćwiczenia rozwijające sprawność fizyczną. Przedszkolaki w naszej szkole każdy dzień rozpoczynają od ćwiczeń porannych, oraz dodatkowo raz w tygodniu prowadzone są zajęcia rytmiczne oraz trzy razy w tygodniu na terenie naszej placówki odbywają się zajęcia korekcyjne. Dbamy o to aby zajęcia te nie były nudne, lecz aby dzieci z chęcią w nich uczestniczyły. Są to więc ćwiczenia z wykorzystaniem różnego rodzaju pomocy: chusta animacyjna, szarfy, woreczki, hula-hop itp., oraz z zastosowaniem ciekawych form aktywności. Staramy się w ten sposób ukazać dzieciom że aktywne zajęcia wychowania przedszkolnego mogą być bardzo atrakcyjne. SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH ROK SZKOLNY 2013/2014 AKCJA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ „Ćwiczyć każdy może Scenariusz zajęć ruchowych: Temat: „Czarodziejska różdżka” - zabawy ruchowe - podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej i rozwoju psychomotorycznego dzieci. Cele:
Formy: · praca z całą grupą. Metody wg K. Wlaźnik: metoda zabawowo- naśladowcza. Środki dydaktyczne: utwór muzyczny „Lot trzmiela” N. Rimskiego- Korsakowa, utwór muzyczny „Wiosna” A. Vivaldiego, duże kwiatki z papieru, woreczki, dwie skakanki, tamburyn, podkład muzyczny do masażyku „Baranki”. Przebieg zajęcia: 1. Rozgrzewka. - Nauczycielka mówi dzieciom, że przygotowała dla nich ciekawą zabawę, jednak zanim zaczną się bawić, najpierw muszą się rozgrzać i rozruszać każdą część ciała. - „Zaczynamy od dołu: najpierw ćwiczą palce u stóp, całe stopy, potem kolana, biodra, teraz palce u rąk, całe dłonie, łokcie, ramiona, teraz ruszamy całym tułowiem, idziemy wyżej- ćwiczy głowa i szyja, a na końcu oczka, nosek, buzia. Super!” - „Rozruszaliśmy każdą część naszego ciała, jeszcze parę skłonów, obrotów i możemy się bawić.” - „Słuchajcie chciałabym Was dzisiaj zaczarować. Mam tutaj ze sobą czarodziejską różdżkę, dzięki niej będziemy zamieniać się w różne rzeczy i poznawać jak to jest być czymś lub kimś innym.” - „Najpierw przeniesiemy się w świat zwierząt i zobaczymy, jak to jest być jednym z nich. Jeśli przestanę grać na tamburynie wszystkie dzieci patrzą na mnie i zamieniają się w zwierzę, które pokażę. - A więc zaczynamy. Biegamy po sali: a) słoń- wolne, duże, głośne kroki, dzieci chodzą ociężale po sali tupiąc, b) zając- dzieci kicają jak zajączki, c) pingwiny- dzieci chodzą jak pingwinki noga przy nodze, d) żabki- dzieci skaczą po sali, e) wróbelki- dzieci fruwają po sali machają skrzydełkami i dzióbią paluszkiem o ziemię, udając, że szukają ziarenek, f) rak- dzieci chodzą „rakiem” do tyłu, g) wszystkie dzieci robią wężyka- dzieci ustawiają się w „wężyku” udają węża- syczą i idą za nauczycielką jeden za drugim. 2. „Pszczółki na kwiatki” – zabawa orientacyjno – porządkowa – ćwiczenie szybkiej reakcji na przerwę w muzyce. - Nauczycielka czaruje i zamienia wszystkie dzieci w pszczółki. Dzieci – pszczółki siedzą na kwiatkach z papieru. Nauczycielka włącza utwór „Lot trzmiela” N. Rimskiego- Korsakowa, a pszczółki latają po całej sali. Gdy muzyka przestaje grać wracają na kwiatki i siadają skrzyżnie ze zwróceniem uwagi na wyprostowane plecy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. „Zbieramy kwiatki” – zabawa kształtująca mięśnie brzucha – ćwiczenie dużych grup mięśniowych. - Dzieci siedzą na dywanie w rozsypce w siadzie skulnym podpartym. Stopy trzymają na papierowym kwiatku. Odsuwają stopami kwiatek i przysuwają do siebie. Ćwiczenie powtarzamy 2-3 razy. 4. „Przez kamyczek”- zabawa ruchowa z elementami skoku- ćwiczenie odbicia obunóż z miejsca w przód i tył. - Nauczyciel rozdaje dzieciom woreczki. Dzieci maszerują w różnych kierunkach po całej sali. Na hasło: „Przeskocz przez kamyk” dzieci rzucają woreczek na podłogę i przeskakują przez niego do przodu i do tyłu. Zabawa powtarzana jest kilkakrotnie. 5. „Pszczółka niesie skarb”- zabawa ruchowa z elementami równowagi- kształtowanie prawidłowej postawy ciała. - Każde dziecko niesie na głowie woreczek-skarb, którego nie może zgubić. Nauczyciel uderza w tamburyno, kiedy instrument przestaje grać dzieci przykucają powoli, uważając żeby nie zgubić woreczka. Zabawę powtarzamy 2-3 razy. 6. „Wiosenna łąka”- zabawa ruchowa z elementami biegu- doskonalenie biegu bez potrącania innych dzieci. - Dzieci biegają po sali przy akompaniamencie utworu „Wiosna” A.Vivaldiego. Kiedy muzyka przestaje grać dzieci zatrzymują się w bezruchu. Zabawa powtarzana jest 2-3 razy. 7. „Baranki”- masażyk- zabawa uspokajająca, relaksacyjna - wyciszenie grupy, wytworzenie przyjaznej atmosfery. - Dzieci siadają zwrócone bokiem do środka koła. Każdy ma przed sobą plecy innego dziecka. Każde dziecko wykonuje na plecach kolegi masażyk przy muzyce. Nauczyciel dziękuje dzieciom za uczestnictwo w zajęciach. Zaprasza do zabawy w kącikach zainteresowań. Temat: „Weseli przedszkolacy” Cele ogólne:
Cele szczegółowe: dziecko potrafi:
Środki dydaktyczne: kolorowe flagi,misiu, nagranie piosenki, tamburyn. Przebieg zajęć: 1. Marsz sygnalizujący rozpoczęcie zabawy przy piosence „Najlepiej razem”sł. W.Chotomska z użyciem wcześniej przez dzieci przygotowanymi kolorowymi flagami. 2. Zabawa orientacyjno porządkowa „Idą dzieci do przedszkola”. Dzieci maszerują po sali w różnych kierunkach z kolorowymi flagami. Na hasło „deszczyk” - chowają się w przedszkolu /wyznaczone miejsce/. Na hasło „do przedszkola” ponownie maszerują w różnych kierunkach. 3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Czy pokażesz” Dzieci maszerują po sali jedno za drugim w kole. Na zapowiedź „pokaż rękami stopy, głowę, kolana, barki, ziemię, chmury itd.” -dzieci wskazują to, o czym mówi nauczycielka. 4. Zabawa z elementem czworakowania „Szukamy misia”. Dzieci czworakują po sali szukając misia, który się zgubił. Na sygnał prostują się podnosząc ręce wysoko –misiu znalazł się. 5. Ćwiczenia tułowia – skłony „Zepsuty pajacyk”. Dzieci stoją w lekkim rozkroku, ręce wyprostowane, uniesione nad głową. Na sygnał kolejno opuszczają ręce, głowę, wykonują skłony tułowia w przód /pogłębiają wolno\ -pajacyk zepsuł się. Odpoczynek w siadzie skrzyżnym. Nauczycielka chodzi między dziećmi i dotyka te, które mają wyprostowane plecy /prawidłowo wykonały siad skrzyżny/. Dotknięte dzieci wstają i ustawiają się w lekkim rozkroku. 6. Bieg i ćwiczenia równowagi. Dzieci stoją w luźnej gromadce na jednym końcu sali naprzeciwko nauczycielki. Na sygnał biegną ku niej. Na ponowny sygnał zatrzymują się natychmiast. 7. Marsz uspokajający przy piosence „Najlepiej razem” sł. W.Chotomska. 8. Spacer z kolorowymi flagami – zwrócenie dzieciom uwagi na znaczenie świeżego powietrza dla zdrowia.
|