logo trzymaj forme

30 Minut



środa, 26 marca 2014 16:17

Obszar 1: WYCHOWANIE FIZYCZNE – ZAJĘCIA EDUKACYJNE

Dzieci z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 30 im. Armii Krajowej w Wałbrzychu codziennie uczestniczą w zajęciach ruchowych, podczas których wykonują różnego rodzaju ćwiczenia rozwijające sprawność fizyczną. Przedszkolaki w naszej szkole każdy dzień rozpoczynają od ćwiczeń porannych, oraz dodatkowo raz w tygodniu prowadzone są zajęcia rytmiczne oraz trzy razy w tygodniu na terenie naszej placówki odbywają się zajęcia korekcyjne.

Dbamy o to aby zajęcia te nie były nudne, lecz aby dzieci z chęcią w nich uczestniczyły. Są to więc ćwiczenia z wykorzystaniem różnego rodzaju pomocy: chusta animacyjna, szarfy, woreczki, hula-hop itp., oraz z zastosowaniem ciekawych form aktywności. Staramy się w ten sposób ukazać dzieciom że aktywne zajęcia wychowania przedszkolnego mogą być bardzo atrakcyjne.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

ROK SZKOLNY 2013/2014

AKCJA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

„Ćwiczyć każdy może

Scenariusz zajęć ruchowych:

Temat: „Czarodziejska różdżka” - zabawy ruchowe - podnoszenie ogólnej sprawności fizycznej i rozwoju psychomotorycznego dzieci.

Cele:

  • ćwiczenie szybkiej reakcji na sygnał- przerwę w muzyce,

  • ćwiczenie odbicia obunóż z miejsca w przód i tył,

  • kształcenie umiejętności utrzymywania równowagi w utrudnionych warunkach chodu,

  • doskonalenie biegu bez potrącania innych dzieci,

  • czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

Formy:

· praca z całą grupą.

Metody wg K. Wlaźnik: metoda zabawowo- naśladowcza.

Środki dydaktyczne: utwór muzyczny „Lot trzmiela” N. Rimskiego- Korsakowa, utwór muzyczny „Wiosna” A. Vivaldiego, duże kwiatki z papieru, woreczki, dwie skakanki, tamburyn, podkład muzyczny do masażyku „Baranki”.

Przebieg zajęcia:

1. Rozgrzewka.

- Nauczycielka mówi dzieciom, że przygotowała dla nich ciekawą zabawę, jednak zanim zaczną się bawić, najpierw muszą się rozgrzać i rozruszać każdą część ciała.

- „Zaczynamy od dołu: najpierw ćwiczą palce u stóp, całe stopy, potem kolana, biodra, teraz palce u rąk, całe dłonie, łokcie, ramiona, teraz ruszamy całym tułowiem, idziemy wyżej- ćwiczy głowa i szyja, a na końcu oczka, nosek, buzia. Super!”

- „Rozruszaliśmy każdą część naszego ciała, jeszcze parę skłonów, obrotów i możemy się bawić.”

- „Słuchajcie chciałabym Was dzisiaj zaczarować. Mam tutaj ze sobą czarodziejską różdżkę, dzięki niej będziemy zamieniać się w różne rzeczy i poznawać jak to jest być czymś lub kimś innym.”

- „Najpierw przeniesiemy się w świat zwierząt i zobaczymy, jak to jest być jednym z nich. Jeśli przestanę grać na tamburynie wszystkie dzieci patrzą na mnie i zamieniają się w zwierzę, które pokażę.

- A więc zaczynamy. Biegamy po sali:

a) słoń- wolne, duże, głośne kroki, dzieci chodzą ociężale po sali tupiąc,

b) zając- dzieci kicają jak zajączki,

c) pingwiny- dzieci chodzą jak pingwinki noga przy nodze,

d) żabki- dzieci skaczą po sali,

e) wróbelki- dzieci fruwają po sali machają skrzydełkami i dzióbią paluszkiem o ziemię, udając, że szukają ziarenek,

f) rak- dzieci chodzą „rakiem” do tyłu,

g) wszystkie dzieci robią wężyka- dzieci ustawiają się w „wężyku” udają węża- syczą i idą za nauczycielką jeden za drugim.

2. „Pszczółki na kwiatki” – zabawa orientacyjno – porządkowa – ćwiczenie szybkiej reakcji na przerwę w muzyce.

- Nauczycielka czaruje i zamienia wszystkie dzieci w pszczółki. Dzieci – pszczółki siedzą na kwiatkach z papieru. Nauczycielka włącza utwór „Lot trzmiela” N. Rimskiego- Korsakowa, a pszczółki latają po całej sali. Gdy muzyka przestaje grać wracają na kwiatki i siadają skrzyżnie ze zwróceniem uwagi na wyprostowane plecy. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

„Zbieramy kwiatki” – zabawa kształtująca mięśnie brzucha – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

- Dzieci siedzą na dywanie w rozsypce w siadzie skulnym podpartym. Stopy trzymają na papierowym kwiatku. Odsuwają stopami kwiatek i przysuwają do siebie. Ćwiczenie powtarzamy 2-3 razy.

4. „Przez kamyczek”- zabawa ruchowa z elementami skoku- ćwiczenie odbicia obunóż z miejsca w przód i tył.

- Nauczyciel rozdaje dzieciom woreczki. Dzieci maszerują w różnych kierunkach po całej sali. Na hasło: „Przeskocz przez kamyk” dzieci rzucają woreczek na podłogę i przeskakują przez niego do przodu i do tyłu. Zabawa powtarzana jest kilkakrotnie.

5. „Pszczółka niesie skarb”- zabawa ruchowa z elementami równowagi- kształtowanie prawidłowej postawy ciała.

- Każde dziecko niesie na głowie woreczek-skarb, którego nie może zgubić. Nauczyciel uderza w tamburyno, kiedy instrument przestaje grać dzieci przykucają powoli, uważając żeby nie zgubić woreczka. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.

6. „Wiosenna łąka”- zabawa ruchowa z elementami biegu- doskonalenie biegu bez potrącania innych dzieci.

- Dzieci biegają po sali przy akompaniamencie utworu „Wiosna” A.Vivaldiego. Kiedy muzyka przestaje grać dzieci zatrzymują się w bezruchu. Zabawa powtarzana jest 2-3 razy.

7. „Baranki”- masażyk- zabawa uspokajająca, relaksacyjna - wyciszenie grupy, wytworzenie przyjaznej atmosfery.

- Dzieci siadają zwrócone bokiem do środka koła. Każdy ma przed sobą plecy innego dziecka. Każde dziecko wykonuje na plecach kolegi masażyk przy muzyce.

Nauczyciel dziękuje dzieciom za uczestnictwo w zajęciach. Zaprasza do zabawy w kącikach zainteresowań.

Temat: „Weseli przedszkolacy”

Cele ogólne:

  • rozwijanie sprawności ruchowej poprzez zabawy ruchowe,

  • słuchanie i rozumienie poleceń, wyrabianie orientacji w otoczeniu.

Cele szczegółowe:

dziecko potrafi:

  • poruszać się po sali bez potrącania kolegów,

  • właściwie zareagować na umowne sygnały,

  • zachować równowagę ciała w czasie zabaw.

  • Czas: 15 –20 minut.

Środki dydaktyczne: kolorowe flagi,misiu, nagranie piosenki, tamburyn.

Przebieg zajęć:

1. Marsz sygnalizujący rozpoczęcie zabawy przy piosence „Najlepiej razem”sł. W.Chotomska z użyciem wcześniej przez dzieci przygotowanymi kolorowymi flagami.

2. Zabawa orientacyjno porządkowa „Idą dzieci do przedszkola”.

Dzieci maszerują po sali w różnych kierunkach z kolorowymi flagami. Na hasło „deszczyk” - chowają się w przedszkolu /wyznaczone miejsce/. Na hasło „do przedszkola” ponownie maszerują w różnych kierunkach.

3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Czy pokażesz”

Dzieci maszerują po sali jedno za drugim w kole. Na zapowiedź „pokaż rękami stopy,

głowę, kolana, barki, ziemię, chmury itd.” -dzieci wskazują to, o czym mówi nauczycielka.

4. Zabawa z elementem czworakowania „Szukamy misia”.

Dzieci czworakują po sali szukając misia, który się zgubił. Na sygnał prostują się podnosząc ręce wysoko –misiu znalazł się.

5. Ćwiczenia tułowia – skłony „Zepsuty pajacyk”.

Dzieci stoją w lekkim rozkroku, ręce wyprostowane, uniesione nad głową. Na sygnał kolejno opuszczają ręce, głowę, wykonują skłony tułowia w przód /pogłębiają wolno\ -pajacyk zepsuł się. Odpoczynek w siadzie skrzyżnym. Nauczycielka chodzi między dziećmi i dotyka te, które mają wyprostowane plecy /prawidłowo wykonały siad skrzyżny/. Dotknięte dzieci wstają i ustawiają się w lekkim rozkroku.

6. Bieg i ćwiczenia równowagi.

Dzieci stoją w luźnej gromadce na jednym końcu sali naprzeciwko nauczycielki. Na sygnał biegną ku niej. Na ponowny sygnał zatrzymują się natychmiast.

7. Marsz uspokajający przy piosence „Najlepiej razem” sł. W.Chotomska.

8. Spacer z kolorowymi flagami – zwrócenie dzieciom uwagi na znaczenie świeżego powietrza dla zdrowia.

 

BIP

logoBIP

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information