logo trzymaj forme

30 Minut



środa, 26 marca 2014 16:17

Obszar 3: EDUKACJA ZDROWOTNA

Nasza szkoła to placówka, która kładzie szczególny nacisk na propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci, wyposaża wychowanków w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia, oraz kształtuje w dzieciach poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. Włączając tym samym do działań prozdrowotnych zarówno dzieci uczęszczające do oddziału przedszkolnego jak również rodziców i społeczność lokalną. Często organizowane są zajęcia z zakresu kształtowania nawyków zdrowego odżywiania i kulturalnego zachowanie przy stole. Nauczycielki starają się, aby dzieci poprzez własne działania, doświadczenia i przeżycia poznały wartościowe produkty, zasady dobrze zbilansowanej diety oraz uporządkowały swoją wiedzę. W każdej grupie zaprezentowano dzieciom Piramidę Żywienia Przedszkolaka, omówiono jej piętra oraz prowadzono rozmowy na temat zdrowych i niezdrowych produktów. Również na zebraniu z rodzicami niejednokrotnie została podjęta rozmowa na temat odżywiania. Efektem tych działań jest zdobyta przez dzieci wiedza na temat stosowania działań prozdrowotnych, m. in. prawidłowego sposobu odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Zaobserwowano, iż przekazane wiadomości skutecznie dotarły do rodziców i dzieci poprzez obserwację przynoszonych śniadanek przez dzieci do szkoły (dzieci zjadają warzywa, owoce, oraz produkty pełnoziarniste). Szkoła uczestniczy w programie ”Szklanka mleka”.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH

ROK SZKOLNY 2013/2014

AKCJA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ

„Ćwiczyć każdy może”

Scenariusz zajęć zdrowotnych:

Temat: My o swoje zdrowie dbamy, bo się zdrowo odżywiamy

Cele:

  • popularyzacja piosenki o tematyce prozdrowotnej

  • rozwijanie zainteresowań muzycznych dzieci

  • integracja dzieci poprzez metody pedagogiki zabawy

 

Cele operacyjne:

  • dzieci wymieniają nazwy warzyw i owoców, które słyszały w piosence

  • potrafią wymienić owoce egzotyczne

  • wypowiadają się na temat sposobu zdrowego odżywiania się

  • potrafią zaplanować, co powinno się znaleźć na talerzu, aby posiłek był zdrowy

Środki dydaktyczne: owoce przyniesione przez dzieci, jogurt naturalny, miska, łyżeczki, plastikowe noże, talerzyki, białe kartki, kredki.

Przebieg zajęć:

  1. Powitanie pląsem „Witamy was” (na melodię Panie Janie).

Dzieci siedzą w kole, śpiewając witają po kolei wszystkich.

Witaj ….. (imię) /2x – uderzamy rękami o kolana

Jak się masz /2x – uderzamy rękami o kolana

Wszyscy cię witamy /2x – klaszczemy w swoje dłonie

Bądź wśród nas /2x – rozkładamy ręce w geście powitania

  1. Słuchanie wiersza A. Datko – Łoza, pt. „Witaminki”

Usiądź misiu przy stoliczku

Zobacz, co jest w tym koszyczku

Ananasek ma czuprynkę

A cytrynka kwaśną minkę

Mandarynka się uśmiecha

Będziesz misiu miał uciechę

Dzisiaj jemy witaminki

Chociaż kuszą nas landrynki

Kalafiorek, kalarepkę

I fasolkę i marchewkę

I buraczki spróbujemy

Co jest zdrowe przecież wiemy.

Usiadł misiu przy stoliczku

Nie grymasi dzisiaj wcale

Zjada grzecznie wszystkie dania

Które dziś zrobiła Hania

Wie, co dobre jest i zdrowe

Żeby rosnąć, nie chorować.

Soczki, zupki i surówki

Wiodą dzisiaj prym na stole

Wszystko zjemy, co jest zdrowe

Gotowane i surowe

Potem troszkę się zdrzemniemy

Bo, gdy śpimy, to rośniemy

  1. Rozmowa na temat treści wiersza

  • Co znajdowało się w koszyczku misia?

  • Jakie owoce znajdowały się w koszyku?

  • Czy te owoce rosną w naszym kraju?

  • Jakie warzywa znajdowały się w koszyku?

  • Czy miś zjadł owoce i warzywa?

  • Co jest również ważne, aby zachować zdrowie?

  1. Wspólne przygotowanie sałatki owocowej, degustacja przy stoliczkach.

  2. Praca plastyczna „Pomagamy misiowi zaplanować zdrowy posiłek”

Dzieci dostają białą kartkę papieru w kształcie koła – talerzyk. Zadanie polega na narysowaniu na nim tego, co służy zdrowiu.

I stolik – siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia śniadanie

II stolik - siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia obiad

III stolik - siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia podwieczorek

IV stolik - siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia kolację

  1. Refleksja na temat zajęcia (informacja zwrotna) „ Gdybyś prowadził własną restaurację, co proponowałbyś gościom do zjedzenia …”

 

Temat: Kolorowe owoce w sadzie

Cele:

  • pogłębianie wiadomości o owocach, poznanie nazw drzew owocowych: jabłoń, grusza, śliwa

  • dostrzeganie różnicy między sadem, a ogrodem

Środki dydaktyczne: kolorowa bibuła, folia aluminiowa, klej wikol, obrazki sadu i ogrodu, owoce przyniesione przez dzieci, gazeta

Przebieg:

1. Zabawa wyciszająca „Cichuteńko już siadamy..." - reagowanie na sygnał umowny oznaczający początek zajęć.

2. Wysłuchanie wiersza „Jesienią” M. Konopnickiej, który staje się wprowadzeniem w tematykę sadu oraz owoców, które podczas jesieni możemy spożywać i podziwiać na drzewach – doskonalenie umiejętności skupienia uwagi oraz wzbogacanie słownictwa.

3. Zabawa dydaktyczna „Ogród czy sad?” - na podstawie obrazków obserwujemy sad oraz ogród, rozmawiamy o różnicach między tymi dwoma miejscami.

4. Zabawa muzyczno–ruchowa „W ogrodzie czy w sadzie?” - rozróżnianie dźwięków niskich i wysokich.

5. Zabawa dydaktyczna „Jakie warzywo, jaki owoc?" - rozwijająca zmysł dotyku, zapachu, smaku i wzroku. Degustacja owoców i warzyw, wymienianie ich nazw.

6. Zabawa ruchowo – naśladowcza „ Drzewa w sadzie i wiatr” - przedłużanie fazy wydechu, doskonalenie naśladowania.

7. Praca techniczna – wykonanie owoców i warzyw z folii aluminiowej i kolorowej bibuły.

8. Zabawa doskonaląca słuch fonemowy „Co słyszę na początku...?” - rozpoznawanie nazwy warzywa lub owocu po usłyszeniu pierwszej sylaby.

Dzieci zadają zagadkę słowną na temat owocu który zrobili.

9. Ćwiczenie pamięci odtwórczej – uczenie się rymowanki „Wpadła gruszka do fartuszka..”

10. Zabawa matematyczna „Gruszka + dwa jabłuszka” - zadanie matematyczne na podstawie rymowanki, każde dziecko zbiera tyle gruszek i jabłek ile jest w przysłowiowym fartuszku.

11. Zabawa muzyczno-ruchowa integrująca zmysły wg D. Dziamskiej „Taniec z gazetą” - po skończonym, ćwiczeniu powstaje kulka z gazety.

 

 

BIP

logoBIP

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information