środa, 26 marca 2014 16:17 |
Obszar 3: EDUKACJA ZDROWOTNANasza szkoła to placówka, która kładzie szczególny nacisk na propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci, wyposaża wychowanków w wiedzę i umiejętności niezbędne do podejmowania wyborów dla poprawy własnego zdrowia, oraz kształtuje w dzieciach poczucie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych. Włączając tym samym do działań prozdrowotnych zarówno dzieci uczęszczające do oddziału przedszkolnego jak również rodziców i społeczność lokalną. Często organizowane są zajęcia z zakresu kształtowania nawyków zdrowego odżywiania i kulturalnego zachowanie przy stole. Nauczycielki starają się, aby dzieci poprzez własne działania, doświadczenia i przeżycia poznały wartościowe produkty, zasady dobrze zbilansowanej diety oraz uporządkowały swoją wiedzę. W każdej grupie zaprezentowano dzieciom Piramidę Żywienia Przedszkolaka, omówiono jej piętra oraz prowadzono rozmowy na temat zdrowych i niezdrowych produktów. Również na zebraniu z rodzicami niejednokrotnie została podjęta rozmowa na temat odżywiania. Efektem tych działań jest zdobyta przez dzieci wiedza na temat stosowania działań prozdrowotnych, m. in. prawidłowego sposobu odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Zaobserwowano, iż przekazane wiadomości skutecznie dotarły do rodziców i dzieci poprzez obserwację przynoszonych śniadanek przez dzieci do szkoły (dzieci zjadają warzywa, owoce, oraz produkty pełnoziarniste). Szkoła uczestniczy w programie ”Szklanka mleka”. SCENARIUSZ ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
ROK SZKOLNY 2013/2014
AKCJA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ
„Ćwiczyć każdy może” Scenariusz zajęć zdrowotnych: Temat: My o swoje zdrowie dbamy, bo się zdrowo odżywiamy Cele:
Cele operacyjne:
Środki dydaktyczne: owoce przyniesione przez dzieci, jogurt naturalny, miska, łyżeczki, plastikowe noże, talerzyki, białe kartki, kredki. Przebieg zajęć:
Dzieci siedzą w kole, śpiewając witają po kolei wszystkich. Witaj ….. (imię) /2x – uderzamy rękami o kolana Jak się masz /2x – uderzamy rękami o kolana Wszyscy cię witamy /2x – klaszczemy w swoje dłonieBądź wśród nas /2x – rozkładamy ręce w geście powitania
Usiądź misiu przy stoliczku Zobacz, co jest w tym koszyczku Ananasek ma czuprynkę A cytrynka kwaśną minkę Mandarynka się uśmiecha Będziesz misiu miał uciechęDzisiaj jemy witaminki Chociaż kuszą nas landrynki Kalafiorek, kalarepkę I fasolkę i marchewkę I buraczki spróbujemy Co jest zdrowe przecież wiemy. Usiadł misiu przy stoliczku Nie grymasi dzisiaj wcale Zjada grzecznie wszystkie dania Które dziś zrobiła Hania Wie, co dobre jest i zdrowe Żeby rosnąć, nie chorować. Soczki, zupki i surówki Wiodą dzisiaj prym na stole Wszystko zjemy, co jest zdrowe Gotowane i surowe Potem troszkę się zdrzemniemy Bo, gdy śpimy, to rośniemy
Dzieci dostają białą kartkę papieru w kształcie koła – talerzyk. Zadanie polega na narysowaniu na nim tego, co służy zdrowiu. I stolik – siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia śniadanie II stolik - siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia obiad III stolik - siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia podwieczorek IV stolik - siadają dzieci, które chcą zaplanować dla misia kolację
Temat: Kolorowe owoce w sadzie Cele:
Środki dydaktyczne: kolorowa bibuła, folia aluminiowa, klej wikol, obrazki sadu i ogrodu, owoce przyniesione przez dzieci, gazeta Przebieg: 1. Zabawa wyciszająca „Cichuteńko już siadamy..." - reagowanie na sygnał umowny oznaczający początek zajęć. 2. Wysłuchanie wiersza „Jesienią” M. Konopnickiej, który staje się wprowadzeniem w tematykę sadu oraz owoców, które podczas jesieni możemy spożywać i podziwiać na drzewach – doskonalenie umiejętności skupienia uwagi oraz wzbogacanie słownictwa. 3. Zabawa dydaktyczna „Ogród czy sad?” - na podstawie obrazków obserwujemy sad oraz ogród, rozmawiamy o różnicach między tymi dwoma miejscami. 4. Zabawa muzyczno–ruchowa „W ogrodzie czy w sadzie?” - rozróżnianie dźwięków niskich i wysokich. 5. Zabawa dydaktyczna „Jakie warzywo, jaki owoc?" - rozwijająca zmysł dotyku, zapachu, smaku i wzroku. Degustacja owoców i warzyw, wymienianie ich nazw. 6. Zabawa ruchowo – naśladowcza „ Drzewa w sadzie i wiatr” - przedłużanie fazy wydechu, doskonalenie naśladowania. 7. Praca techniczna – wykonanie owoców i warzyw z folii aluminiowej i kolorowej bibuły. 8. Zabawa doskonaląca słuch fonemowy „Co słyszę na początku...?” - rozpoznawanie nazwy warzywa lub owocu po usłyszeniu pierwszej sylaby. Dzieci zadają zagadkę słowną na temat owocu który zrobili. 9. Ćwiczenie pamięci odtwórczej – uczenie się rymowanki „Wpadła gruszka do fartuszka..” 10. Zabawa matematyczna „Gruszka + dwa jabłuszka” - zadanie matematyczne na podstawie rymowanki, każde dziecko zbiera tyle gruszek i jabłek ile jest w przysłowiowym fartuszku. 11. Zabawa muzyczno-ruchowa integrująca zmysły wg D. Dziamskiej „Taniec z gazetą” - po skończonym, ćwiczeniu powstaje kulka z gazety.
|