Jesteśmy RAZEM

jestesmy logo

logo trzymaj forme

30 Minut



PSO - MATEMATYKA


 

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z MATEMATYKI

 

Przedmiotowy system oceniania z matematyki jest zgodny
z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania
Publicznej Szkoły Podstawowej nr 30 im. Armii Krajowej w Wałbrzychu

Nauczanie matematyki w szkole podstawowej w klasach IV – VI odbywa się 
za pomocą programu „Matematyka z plusem”, GWO (NR DKW – 4014 – 138/99).

 

  1. Kontrakt z uczniami

1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

2. Oceny są jawne.

3. Uczeń powinien być oceniany systematycznie.

4. Prace klasowe, sprawdziany, testy ,prace domowe, odpowiedzi ustne są obowiązkowe.

5 Nie będzie pozytywnie oceniony uczeń, który uchyla się od oceniania.

6 Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia

nieprzygotowania do lekcji z określonych obszarów aktywności;

rozumiemy przez to:

- dwukrotny brak zeszytu (ćwiczeń),

- dwukrotny brak pracy domowej,

- dwukrotny brak pomocy potrzebnych do lekcji,

- dwukrotna niegotowość do odpowiedzi.

Uczeń otrzymuje w dzienniku znak „np”, „bz” pod warunkiem, że zgłosi to na początku lekcji – w przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę niedostateczną.
Nieprzygotowanie nie dotyczy zapowiedzianych prac klasowych i sprawdzianów.

7. Jeżeli uczeń nie odrobił pracy domowej na dany dzień, to zobowiązany jest zrobić ją na następną lekcję.

8. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde

nieprzygotowanie ocenę niedostateczną.

9. Na koniec semestru nie przewiduje się żadnych sprawdzianów poprawkowych czy

zaliczeniowych.

10. Aktywność na lekcji jest oceniana ,,plusami”. Za 5 zebranych ,,plusów” uczeń

otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy:

- częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi,

- poprawne rozwiązywanie zadań,

- aktywną pracę w grupie,

- wykonywanie zadań dodatkowych.

11. Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.

12. Przewidywaną ocenę półroczną i roczną nauczyciel podaje uczniowi na

2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną.

13. Jeżeli przewidywaną oceną półroczną lub roczną jest ocena

niedostateczna, nauczyciel ma obowiązek poinformować o niej ucznia, a

poprzez wychowawcę rodziców ( opiekunów prawnych) na piśmie 4

tygodnie przed radą kwalifikacyjną.

14. Ustalona przez nauczyciela na koniec roku szkolnego ocena

niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu

poprawkowego zgodnie z zasadami określonymi w WSO.



II.        Formy i metody sprawdzania wiedzy.

Oceny bieżące wystawiane są uczniowi za wiedzę i umiejętności w ramach różnych rodzajów form aktywności, takich jak np.:

1.     prace klasowa, sprawdzian, testy (1 godz.)
2.      kartkówki, 
3.      odpowiedzi ustne, 
4.      prace domowe, 
5.      prowadzenie zeszytu,
6.    inne formy aktywności np. udział w konkursach matematycznych, wykonanie pomocy dydaktycznych, aktywny udział w pracach koła matematycznego,
7.     zadania dodatkowe
8.   obserwacja ucznia:

I     przygotowanie do lekcji,
II     aktywność na lekcji,
III     praca w grupie. 
IV    postępy ucznia,

V     praca samodzielna ucznia

 

Kryteria oceny poszczególnych form aktywności

 

FORMY AKTYWNOŚCI

KRYTERIA OCENY

Sprawdziany:

Prace klasowe

Kartkówki

 

 

Oceniane są:

metoda rozwiązania, wykonanie obliczeń cząstkowych , rezultat (odpowiedź).

Procentowe przeliczanie punktów na oceny:

100% + zadanie dodatkowe – celujący

100% - 91% - bardzo dobry

90% - 71% - dobry

70% - 51% - dostateczny

50% - 30% - dopuszczający

29% - 0% - niedostateczny

Uczeń otrzymuje z pracy pisemnej ocenę celującą, jeżeli poprawnie rozwiąże wszystkie zadania na ocenę bardzo dobrą oraz zadanie dodatkowe.

W razie dobrowolnej zmiany grupy zadania z niewłaściwej grupy otrzymuje 0 punktów.

Testy

 

Punkty przyznawane są w zależności od treści zadania za: poprawnie udzieloną odpowiedź,  przedstawienie poprawnego wyniku, prawidłowo wykonane obliczenia lub rysunek (konstrukcje).

Praca w grupach

Organizacja pracy, komunikacja, prezentacja wyników.

Aktywność na lekcji

Zaangażowanie, wkład pracy własnej.

Odpowiedzi ustne

Znajomość zagadnienia, stosowanie języka matematycznego, logiczne formułowanie wypowiedzi, umiejętność wnioskowania.

Zeszyt przedmiotowy

Czytelność i jasność zapisów, dokładność i estetyka rysunków (konstrukcji), kompletność notatek, staranność, poprawność ortograficzna, zapisywanie dat, podkreślanie tematów.

Praca domowa

Zadania do rozwiązania w zeszytach przedmiotowych lub w zeszytach ćwiczeń utrwalające wiadomości zdobyte w toku lekcji . Praca domowa może być zadawana codziennie oprócz  dni poprzedzających dni wolne od zajęć dydaktycznych( niedziela i święta).

Może być oceniana w skali jak wyżej.

 

 

Określenie pojęć zgodne z WSO:

► wypowiedzi pisemne:

• praca klasowa – z określonego materiału poprzedzona powtórzeniem, zapisana

i zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem,

• test – praca pisemna zawierająca zadania zamknięte lub zadania zamknięte i

otwarte, przeprowadzona w zamian za pracę klasową i na takich samych

zasadach,

• sprawdzian – obejmuje materiał 3 – 5 jednostek lekcyjnych ( zapowiedziany na

ostatniej lekcji ),

• kartkówka – niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1 – 3 ostatnich

jednostek lekcyjnych,

• prace domowe ucznia – podlegają sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie,

• zeszyt przedmiotowy – minimum raz w semestrze, ale nie zawsze podlega

ocenie,

► wypowiedzi ustne:

• odpowiedzi z ostatnich 3 lekcji,

• aktywność na lekcji.

3. Skala ocen:

a) Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne półroczne i oceny roczne ustala

się w stopniach według następującej skali:

• ocena celująca – 6

• ocena bardzo dobra – 5

• ocena dobra – 4

• ocena dostateczna – 3

• ocena dopuszczająca – 2

• ocena niedostateczna – 1



Najważniejsze oceny to oceny ze sprawdzianów ( klasówek, testów, kartkówek ) oraz odpowiedzi ustnych, zdobywane w czasie kontroli indywidualnej i grupowej. Oceny 
za zeszyt przedmiotowy, prace domowe i inne formy aktywności ucznia są ocenami wspomagającymi.

III.      Poziomy wymagań

K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i  końcową )

Uczeń:

  • posiada minimum wiadomości i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej, niezbędne w dalszej edukacji i użyteczne w życiu,

  • potrafi samodzielnie przedstawić najważniejsze definicje, twierdzenia, własności, konstrukcje z zakresu przerobionego materiału,

  • sprawdziany  pisze w większości przynajmniej na ocenę dopuszczającą,

  • stara się brać udział w zajęciach zespołu wyrównawczego,

  • w miarę swoich możliwości odrabia zadania domowe,

  • rozwiązuje z pomocą nauczyciela zadania o niewielkim stopniu trudności.



P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wynikające z treści podstawy programowej możliwe do opanowania przez ucznia przeciętnie zdolnego, przydatne na wyższych etapach kształcenia,

  • rozwiązuje samodzielnie zadania matematyczne o niewielkim stopniu trudności,

  • sprawdziany pisze na ocenę pozytywną (dostateczną lub co najmniej dopuszczającą),

  • przygotowuje się dość systematycznie do zajęć i stara się brać w miarę aktywny udział w lekcji,

  • potrafi samodzielnie korzystać z podręcznika i innych dostępnych źródeł,

  • potrafi z niewielką pomocą nauczyciela wykorzystać zdobyte wiadomości do rozwiązywania zadań i problemów.

R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą

Uczeń:

  • posiada wiedzę i umiejętności wykraczające poza podstawę programową,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • sprawdziany pisze w większości na ocenę dobrą,

  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i bierze w nich aktywny udział,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika,

  • wykorzystuje przy samodzielnym rozwiązywaniu zadań dostępne materiały,

  • poprawnie posługuje się językiem matematycznym i właściwą terminologią,

  • potrafi współpracować w grupie.

D – wymagania dopełniające - na ocenę bardzo dobrą

Uczeń:

  • ma opanowaną wiedzę i umiejętności w pełnym zakresie programu klasy,

  • potrafi samodzielnie i logicznie myśleć,

  • sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu zadań o dużym stopniu trudności, a także potrafi je stosować w nowych sytuacjach,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem treści zadań i inne treści z podręcznika oraz dokonywać ich analizy,

  • samodzielnie i umiejętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy,

  • aktywnie pracuje w grupie, samodzielnie rozwiązuje problemy,

  • w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre,

  • systematycznie przygotowuje się do zajęć i aktywnie w nich uczestniczy,

  • bierze udział w konkursach matematycznych na szczeblu szkolnym.

W – wymagania wykraczające na ocenę celującą

Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy.

Uczeń:

  • biegle rozwiązuje problemy,

  • stosuje rozwiązania nietypowe,

  • potrafi formułować problemy i dokonywać analizy nowych zjawisk,

  • jest samodzielny w twórczym rozwijaniu własnych uzdolnień,

  • w większości sprawdziany pisze na oceny bardzo dobre, celujące

  • systematycznie poszerza swoją wiedzę korzystając z literatury

  • jeżeli jest możliwość uczestniczy w zajęciach kółka matematycznego,

  • bierze udział w konkursach i olimpiadach matematycznych na szczeblu wyższym niż szkolny.

IV. Zasady poprawiania ocen

1. Każdy uczeń ma prawo do poprawy niedostatecznych ocen cząstkowych według

następujących zasad:

  • wszystkie prace klasowe – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,

  • sprawdziany – w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania,

  • kartkówki, odpowiedzi ustne, prace domowe i oceny za prowadzenie

zeszytu – nie podlegają poprawie.



2. Uczeń ma również prawo do poprawy dopuszczających i dostatecznych ocen

cząstkowych 1 raz w semestrze ( 1 praca klasowa i 1 sprawdzian w ciągu 1 tygodnia

od daty otrzymania ).



3.Uczeń, który w terminie nie poprawi oceny, traci prawo do poprawy tej pracy.

4. Prace klasowe są obowiązkowe.

Nieobecni uczniowie piszą w terminie ustalonym z nauczycielem.

Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy klasowej w wyznaczonym

drugim terminie, nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia jej na lekcji, na której

uczeń jest obecny.

5.Uczniowie nieobecni na sprawdzianach piszą je na żądanie nauczyciela w możliwie

najkrótszym terminie.

6. Poprawione prace klasowe oddawane są w terminie do dwóch tygodni, natomiast

sprawdziany i kartkówki w ciągu jednego tygodnia.

7.Zapisywanie poprawionych ocen w dzienniku:

- poprawioną ocenę z pracy klasowej i sprawdzianu piszemy po łamanej np. ¼,

8.Ostatnia praca klasowa przed wystawieniem oceny półrocznej lub rocznej musi być

przeprowadzona w takim terminie, aby uczeń miał możliwość poprawy oceny z tej

pracy klasowej (nie przewiduje się poprawy oceny cząstkowej tuż przed

klasyfikacją).



V. Kryteria oceny okresowej i rocznej

 

Na ocenę semestralną największy wpływ mają oceny uzyskane z klasówek i kartkówek.

Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanej oceny półrocznej i ocen cząstkowych uzyskanych w drugim półroczu. Ocenę klasyfikacyjną semestralną ustala nauczyciel na podstawie co najmniej pięciu ocen cząstkowych, w tym dwóch z prac pisemnych, jakie uczeń uzyskał w wyniku stosowania wyżej wymienionych form sprawdzania umiejętności i wiadomości.

Ocenę semestralną (roczną) nauczyciel wystawia najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją, uzasadniając ją. Uczniowie i ich rodzice mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia do wystawionej oceny.

Ocena semestralna (roczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych.

Nauczyciel wystawiając ocenę z przedmiotu uwzględnia:

a)      stopień opanowania materiału;

b)      postępy ucznia,

c)      aktywność,

d)      systematyczność i pilność,

e)      samodzielność pracy,

f)        wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków

g)      prezentacje przez uczniów własnej pracy;

h)      rozwiązywanie dodatkowych zadań.

Szczegółowe zasady klasyfikacji semestralnej i rocznej określone są w WSO.

VI. Literatura

Przedmiotowy System Oceniania został opracowany na podstawie :

1. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania,

2. Programu nauczania ,,Matematyka z plusem” DKW 4014-138/99,

3. Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dn. 21 marca 2001r. w sprawie

warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy

oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych.

 

 

Opracowała

mgr Renata Rębacz

mgr Anna Flis

 

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information