PSO - MATEMATYKA
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Przedmiotowy system oceniania z matematyki jest zgodny Nauczanie matematyki w szkole podstawowej w klasach IV – VI odbywa się
1. Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości. 2. Oceny są jawne. 3. Uczeń powinien być oceniany systematycznie. 4. Prace klasowe, sprawdziany, testy ,prace domowe, odpowiedzi ustne są obowiązkowe. 5 Nie będzie pozytywnie oceniony uczeń, który uchyla się od oceniania. 6 Uczeń ma prawo do dwukrotnego w ciągu semestru zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji z określonych obszarów aktywności; rozumiemy przez to: - dwukrotny brak zeszytu (ćwiczeń), - dwukrotny brak pracy domowej, - dwukrotny brak pomocy potrzebnych do lekcji, - dwukrotna niegotowość do odpowiedzi. Uczeń otrzymuje w dzienniku znak „np”, „bz” pod warunkiem, że zgłosi to na początku lekcji – w przeciwnym wypadku otrzymuje ocenę niedostateczną. 7. Jeżeli uczeń nie odrobił pracy domowej na dany dzień, to zobowiązany jest zrobić ją na następną lekcję. 8. Po wykorzystaniu limitu określonego powyżej uczeń otrzymuje za każde nieprzygotowanie ocenę niedostateczną. 9. Na koniec semestru nie przewiduje się żadnych sprawdzianów poprawkowych czy zaliczeniowych. 10. Aktywność na lekcji jest oceniana ,,plusami”. Za 5 zebranych ,,plusów” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: - częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, - poprawne rozwiązywanie zadań, - aktywną pracę w grupie, - wykonywanie zadań dodatkowych. 11. Przy ocenianiu, nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia. 12. Przewidywaną ocenę półroczną i roczną nauczyciel podaje uczniowi na 2 tygodnie przed radą klasyfikacyjną. 13. Jeżeli przewidywaną oceną półroczną lub roczną jest ocena niedostateczna, nauczyciel ma obowiązek poinformować o niej ucznia, a poprzez wychowawcę rodziców ( opiekunów prawnych) na piśmie 4 tygodnie przed radą kwalifikacyjną. 14. Ustalona przez nauczyciela na koniec roku szkolnego ocena niedostateczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego zgodnie z zasadami określonymi w WSO. II. Formy i metody sprawdzania wiedzy. Oceny bieżące wystawiane są uczniowi za wiedzę i umiejętności w ramach różnych rodzajów form aktywności, takich jak np.: 1. prace klasowa, sprawdzian, testy (1 godz.) I przygotowanie do lekcji, V praca samodzielna ucznia
Kryteria oceny poszczególnych form aktywności
Określenie pojęć zgodne z WSO: ► wypowiedzi pisemne: • praca klasowa – z określonego materiału poprzedzona powtórzeniem, zapisana i zapowiedziana z tygodniowym wyprzedzeniem, • test – praca pisemna zawierająca zadania zamknięte lub zadania zamknięte i otwarte, przeprowadzona w zamian za pracę klasową i na takich samych zasadach, • sprawdzian – obejmuje materiał 3 – 5 jednostek lekcyjnych ( zapowiedziany na ostatniej lekcji ), • kartkówka – niezapowiedziana praca obejmująca materiał z 1 – 3 ostatnich jednostek lekcyjnych, • prace domowe ucznia – podlegają sprawdzeniu, ale nie zawsze ocenie, • zeszyt przedmiotowy – minimum raz w semestrze, ale nie zawsze podlega ocenie, ► wypowiedzi ustne: • odpowiedzi z ostatnich 3 lekcji, • aktywność na lekcji. 3. Skala ocen: a) Oceny bieżące, oceny klasyfikacyjne półroczne i oceny roczne ustala się w stopniach według następującej skali: • ocena celująca – 6 • ocena bardzo dobra – 5 • ocena dobra – 4 • ocena dostateczna – 3 • ocena dopuszczająca – 2 • ocena niedostateczna – 1 Najważniejsze oceny to oceny ze sprawdzianów ( klasówek, testów, kartkówek ) oraz odpowiedzi ustnych, zdobywane w czasie kontroli indywidualnej i grupowej. Oceny III. Poziomy wymagań K – wymagania konieczne – na ocenę dopuszczającą ( Semestralną i końcową ) Uczeń:
P – wymagania podstawowe – na ocenę dostateczną Uczeń:
R – wymagania rozszerzające – na ocenę dobrą Uczeń:
D – wymagania dopełniające - na ocenę bardzo dobrą Uczeń:
W – wymagania wykraczające na ocenę celującą Wiedza ucznia wykracza poza program danej klasy. Uczeń:
IV. Zasady poprawiania ocen 1. Każdy uczeń ma prawo do poprawy niedostatecznych ocen cząstkowych według następujących zasad:
zeszytu – nie podlegają poprawie. 2. Uczeń ma również prawo do poprawy dopuszczających i dostatecznych ocen cząstkowych 1 raz w semestrze ( 1 praca klasowa i 1 sprawdzian w ciągu 1 tygodnia od daty otrzymania ). 3.Uczeń, który w terminie nie poprawi oceny, traci prawo do poprawy tej pracy. 4. Prace klasowe są obowiązkowe. Nieobecni uczniowie piszą w terminie ustalonym z nauczycielem. Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy klasowej w wyznaczonym drugim terminie, nauczyciel ma prawo do przeprowadzenia jej na lekcji, na której uczeń jest obecny. 5.Uczniowie nieobecni na sprawdzianach piszą je na żądanie nauczyciela w możliwie najkrótszym terminie. 6. Poprawione prace klasowe oddawane są w terminie do dwóch tygodni, natomiast sprawdziany i kartkówki w ciągu jednego tygodnia. 7.Zapisywanie poprawionych ocen w dzienniku: - poprawioną ocenę z pracy klasowej i sprawdzianu piszemy po łamanej np. ¼, 8.Ostatnia praca klasowa przed wystawieniem oceny półrocznej lub rocznej musi być przeprowadzona w takim terminie, aby uczeń miał możliwość poprawy oceny z tej pracy klasowej (nie przewiduje się poprawy oceny cząstkowej tuż przed klasyfikacją). V. Kryteria oceny okresowej i rocznej
Na ocenę semestralną największy wpływ mają oceny uzyskane z klasówek i kartkówek. Ocenę roczną wystawia się na podstawie uzyskanej oceny półrocznej i ocen cząstkowych uzyskanych w drugim półroczu. Ocenę klasyfikacyjną semestralną ustala nauczyciel na podstawie co najmniej pięciu ocen cząstkowych, w tym dwóch z prac pisemnych, jakie uczeń uzyskał w wyniku stosowania wyżej wymienionych form sprawdzania umiejętności i wiadomości. Ocenę semestralną (roczną) nauczyciel wystawia najpóźniej na tydzień przed klasyfikacją, uzasadniając ją. Uczniowie i ich rodzice mogą prosić o dodatkowe wyjaśnienia do wystawionej oceny. Ocena semestralna (roczna) nie jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych. Nauczyciel wystawiając ocenę z przedmiotu uwzględnia: a) stopień opanowania materiału; b) postępy ucznia, c) aktywność, d) systematyczność i pilność, e) samodzielność pracy, f) wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków g) prezentacje przez uczniów własnej pracy; h) rozwiązywanie dodatkowych zadań. Szczegółowe zasady klasyfikacji semestralnej i rocznej określone są w WSO. VI. Literatura Przedmiotowy System Oceniania został opracowany na podstawie : 1. Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, 2. Programu nauczania ,,Matematyka z plusem” DKW 4014-138/99, 3. Rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dn. 21 marca 2001r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów w szkołach publicznych.
Opracowała mgr Renata Rębacz mgr Anna Flis
|