Jesteśmy RAZEM

jestesmy logo

logo trzymaj forme

30 Minut



PSO - PRZYRODA, klasy 4 - 6


PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

OSIĄGNIĘĆ Z PRZYRODY w KLASACH IV-VI

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30

im. ARMII KRAJOWEJ W WAŁBRZYCHU

rok szkolny 2014/2015

Nauczyciel -Mirosława Zaręba, Mirosława Adamowicz

 

Przedmiotowy system oceniania opracowany w oparciu o:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

  2. Program nauczania przyrody w klasach IV–VI szkoły podstawowej, autorstwa Elżbiety Szedzianis

  3. Program nauczania przyrody w klasach IV–VI szkoły podstawowej- Na tropach przyrody autorstwa Barbary Dziedzic

  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych

  5. WSO.

 

Przedmiotem oceniania są:

  • wiadomości,

  • umiejętności,

  • postawa ucznia i jego aktywność.

 

Cele ogólne oceniania:

  • rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,

  • poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z przyrody i postępach w tym zakresie,

  • pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu przyrodniczym,

  • motywowanie ucznia do dalszej pracy,

  • przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,

  • dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.

 

Formy aktywności podlegające ocenie:

  1. wypowiedzi pisemne:

  • sprawdziany podsumowujące poszczególne działy (sam sprawdzian oraz jego formę należy zapowiedzieć, co najmniej tydzień wcześniej).

  • kartkówki obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji (nie muszą być wcześniej zapowiedziane, ale mogą).

  1. wkład pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej (krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń).

  2. umiejętności doskonalone w domu (praca domowa).

Będzie oceniana w skali bardzo dobry -dobry- dostateczny-dopuszczający lub plusem i minusem.

  1. zeszyt ćwiczeń sprawdzamy przynajmniej raz w ciągu semestru biorąc pod uwagę staranność, systematyczność i poprawność rzeczową.

  2. prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na innych źródłach niż podręcznik, plansze, rysunki, okazy wzbogacające zbiory i inne)

 

Będą oceniane w skali

Ocena celująca-6

ocena bardzo dobra-5

ocena dobra-4

ocena dostateczna-3

ocena dopuszczająca-2

ocena niedostateczna -1

oraz za pomocą plusów i minusów. Uczeń otrzyma ocenę bardzo dobrą, gdy zgromadzi trzy plusy, oraz ocenę niedostateczną - gdy zgromadzi trzy minusy.

 

 

Sposób oceniania:

  1. Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1-6. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać przynajmniej cztery oceny cząstkowe (w tym co najmniej dwie z pracy pisemnej).

  2. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.

  3. W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:

100% - 90% - ocena bardzo dobra

89% - 70% - ocena dobra

69% - 50% - ocena dostateczna

49% -30% - ocena dopuszczająca

29 % - 0% - ocena niedostateczna

Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie powyżej 100% punktów ( rozwiąże zadania dodatkowe)

  1. Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.

  2. Sprawdziany, z których uczeń uzyskał cenę niedostateczną lub dopuszczającą ma prawo poprawić w ciągu dwóch tygodni od ich zwrotu. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisania sprawdzianu lub zaliczenia odpowiedzią ustną w ciągu tygodnia od daty powrotu do szkoły.

  3. Uczeń ma prawo do zgłoszenia przed lekcją, bez żadnych konsekwencji dwa razy w ciągu semestru nie przygotowania do lekcji (z wyjątkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych).

  4. W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu, nauczyciel udzieli pomocy.

  5. Klasyfikacji semestralnej i końcowo rocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większe znaczenie mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny mają charakter wspomagający.

 

 

Sposoby informowania uczniów i rodziców.

  • Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO.

  • Oceny cząstkowe są jawne , oparte o opracowane kryteria.

  • Sprawdzone i ocenione sprawdziany rodzice otrzymują do wglądu i podpisu.

  • Podpisane przez rodziców prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.

  • Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu.

  • O ocenach cząstkowych lub końcowych za pierwszy semestr informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich udostępniając zestawienie ocen lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.

 

Ewaluacja PSO.

Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach przyrody.

Ewentualne zmiany w PSO będą obowiązywały od następnego roku szkolnego.

 



Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, będące efektem jego samodzielnej pracy,

  • prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią przyrodniczą

  • potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,

  • formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,

  • dokonuje analizy lub syntezy zjawisk i procesów przyrodniczych

  • wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach,

  • potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,

  • bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,

  • wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,

  • w pracach pisemnych osiąga 100% punktów możliwych do zdobycia i w pełni odpowiada na dodatkowe pytania,

  • bierze udział w konkursach przyrodniczych na terenie szkoły i poza nią.

 

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,

  • wykazuje szczególne zainteresowania przyrodą,

  • potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,

  • bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,

  • potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,

  • sprawnie posługuje się mikroskopem, lupą

  • aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,

  • w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 90% do 100% punktów możliwych do zdobycia.

 

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne i użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,

  • potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,

  • udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,

  • jest aktywny na lekcji,

  • w pracach pisemnych osiąga od 70% do 89% punktów.

 

 

 

 

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,

  • z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności,

  • z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie, tablice, wykresy, itp.,

  • wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym,

  • w przypadku prac pisemnych osiąga od 50% do 69% punktów.

 

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

  • ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,

  • wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela,

  • z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,

  • wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,

  • jest mało aktywny na lekcji,

  • w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 30% do 49% punktów.

 

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawami programowymi, koniecznymi do dalszego kształcenia,

  • wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,

  • nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,

  • wykazuje się bierną postawą na lekcji,

  • w przypadku prac pisemnych osiągnął poniżej 30% punktów.

 

 

 

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information