PSO - PRZYRODA, klasy 4 - 6
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
OSIĄGNIĘĆ Z PRZYRODY w KLASACH IV-VI
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30
im. ARMII KRAJOWEJ W WAŁBRZYCHU
rok szkolny 2014/2015
Nauczyciel -Mirosława Zaręba, Mirosława Adamowicz
Przedmiotowy system oceniania opracowany w oparciu o:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
-
Program nauczania przyrody w klasach IV–VI szkoły podstawowej, autorstwa Elżbiety Szedzianis
-
Program nauczania przyrody w klasach IV–VI szkoły podstawowej- Na tropach przyrody autorstwa Barbary Dziedzic
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych
-
WSO.
Przedmiotem oceniania są:
Cele ogólne oceniania:
-
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych z przyrody i postępach w tym zakresie,
-
pomoc uczniowi w samodzielnym kształceniu przyrodniczym,
-
motywowanie ucznia do dalszej pracy,
-
przekazanie rodzicom lub opiekunom informacji o postępach dziecka,
-
dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Formy aktywności podlegające ocenie:
-
wypowiedzi pisemne:
-
wkład pracy w przyswojenie wiedzy na lekcji bieżącej (krótkie wypowiedzi na lekcji, praca w grupie, prowadzenie obserwacji, wykonywanie doświadczeń).
-
umiejętności doskonalone w domu (praca domowa).
Będzie oceniana w skali bardzo dobry -dobry- dostateczny-dopuszczający lub plusem i minusem.
-
zeszyt ćwiczeń sprawdzamy przynajmniej raz w ciągu semestru biorąc pod uwagę staranność, systematyczność i poprawność rzeczową.
-
prace dodatkowe (samodzielne opracowania oparte na innych źródłach niż podręcznik, plansze, rysunki, okazy wzbogacające zbiory i inne)
Będą oceniane w skali
Ocena celująca-6
ocena bardzo dobra-5
ocena dobra-4
ocena dostateczna-3
ocena dopuszczająca-2
ocena niedostateczna -1
oraz za pomocą plusów i minusów. Uczeń otrzyma ocenę bardzo dobrą, gdy zgromadzi trzy plusy, oraz ocenę niedostateczną - gdy zgromadzi trzy minusy.
Sposób oceniania:
-
Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1-6. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać przynajmniej cztery oceny cząstkowe (w tym co najmniej dwie z pracy pisemnej).
-
Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
-
W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
100% - 90% - ocena bardzo dobra
89% - 70% - ocena dobra
69% - 50% - ocena dostateczna
49% -30% - ocena dopuszczająca
29 % - 0% - ocena niedostateczna
Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie powyżej 100% punktów ( rozwiąże zadania dodatkowe)
-
Nauczyciel oddaje sprawdzone prace pisemne w terminie dwóch tygodni.
-
Sprawdziany, z których uczeń uzyskał cenę niedostateczną lub dopuszczającą ma prawo poprawić w ciągu dwóch tygodni od ich zwrotu. Do dziennika obok oceny uzyskanej poprzednio wpisuje się ocenę poprawioną. Uczeń nieobecny na sprawdzianie ma obowiązek napisania sprawdzianu lub zaliczenia odpowiedzią ustną w ciągu tygodnia od daty powrotu do szkoły.
-
Uczeń ma prawo do zgłoszenia przed lekcją, bez żadnych konsekwencji dwa razy w ciągu semestru nie przygotowania do lekcji (z wyjątkiem zaplanowanych sprawdzianów i lekcji powtórzeniowych).
-
W przypadku, gdy uczeń zgłosi chęć uzupełnienia braków z przedmiotu, nauczyciel udzieli pomocy.
-
Klasyfikacji semestralnej i końcowo rocznej dokonuje się na podstawie ocen cząstkowych, przy czym większe znaczenie mają oceny ze sprawdzianów, w drugiej kolejności są odpowiedzi ustne i kartkówki. Inne oceny mają charakter wspomagający.
Sposoby informowania uczniów i rodziców.
-
Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO.
-
Oceny cząstkowe są jawne , oparte o opracowane kryteria.
-
Sprawdzone i ocenione sprawdziany rodzice otrzymują do wglądu i podpisu.
-
Podpisane przez rodziców prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.
-
Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu.
-
O ocenach cząstkowych lub końcowych za pierwszy semestr informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich udostępniając zestawienie ocen lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.
Ewaluacja PSO.
Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach przyrody.
Ewentualne zmiany w PSO będą obowiązywały od następnego roku szkolnego.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-
opanował wiadomości i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania, będące efektem jego samodzielnej pracy,
-
prezentuje swoje wiadomości posługując się terminologią przyrodniczą
-
potrafi stosować zdobyte wiadomości w sytuacjach nietypowych,
-
formułuje problemy i rozwiązuje je w sposób twórczy,
-
dokonuje analizy lub syntezy zjawisk i procesów przyrodniczych
-
wykorzystuje wiedzę zdobytą na innych przedmiotach,
-
potrafi samodzielnie korzystać z różnych źródeł informacji,
-
bardzo aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
-
wykonuje twórcze prace, pomoce naukowe i potrafi je prezentować na terenie szkoły i poza nią,
-
w pracach pisemnych osiąga 100% punktów możliwych do zdobycia i w pełni odpowiada na dodatkowe pytania,
-
bierze udział w konkursach przyrodniczych na terenie szkoły i poza nią.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
opanował w pełnym zakresie wiadomości i umiejętności określone programem nauczania,
-
wykazuje szczególne zainteresowania przyrodą,
-
potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów w nowych sytuacjach,
-
bez pomocy nauczyciela korzysta z różnych źródeł informacji,
-
potrafi planować i bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia i hodowle przyrodnicze,
-
sprawnie posługuje się mikroskopem, lupą
-
aktywnie uczestniczy w procesie lekcyjnym,
-
w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 90% do 100% punktów możliwych do zdobycia.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
opanował wiadomości i umiejętności bardziej złożone i mniej przystępne, przydatne i użyteczne w szkolnej i pozaszkolnej działalności,
-
potrafi stosować zdobytą wiedzę do samodzielnego rozwiązywania problemów typowych, w przypadku trudniejszych korzysta z pomocy nauczyciela,
-
udziela poprawnych odpowiedzi na typowe pytania,
-
jest aktywny na lekcji,
-
w pracach pisemnych osiąga od 70% do 89% punktów.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
opanował wiadomości i umiejętności przystępne, niezbyt złożone, najważniejsze w nauczaniu biologii, oraz takie które można wykorzystać w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych,
-
z pomocą nauczyciela rozwiązuje typowe problemy o małym stopniu trudności,
-
z pomocą nauczyciela korzysta z takich źródeł wiedzy jak: słowniki, encyklopedie, tablice, wykresy, itp.,
-
wykazuje się aktywnością na lekcji w stopniu zadowalającym,
-
w przypadku prac pisemnych osiąga od 50% do 69% punktów.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-
ma braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności określonych programem, ale nie przekreślają one możliwości dalszego kształcenia,
-
wykonuje proste zadania i polecenia o bardzo małym stopniu trudności, pod kierunkiem nauczyciela,
-
z pomocą nauczyciela wykonuje proste doświadczenia biologiczne,
-
wiadomości przekazuje w sposób nieporadny, nie używając terminologii biologicznej,
-
jest mało aktywny na lekcji,
-
w pisemnych sprawdzianach wiedzy i umiejętności osiąga od 30% do 49% punktów.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
nie opanował wiadomości i umiejętności określanych podstawami programowymi, koniecznymi do dalszego kształcenia,
-
wykazuje się brakiem systematyczności w przyswajaniu wiedzy i wykonywaniu prac domowych,
-
nie podejmuje próby rozwiązania zadań o elementarnym stopniu trudności nawet przy pomocy nauczyciela,
-
wykazuje się bierną postawą na lekcji,
-
w przypadku prac pisemnych osiągnął poniżej 30% punktów.
|