PSO - ZAJĘCIA KOMPUTEROWE
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH w KLASACH IV-VI
PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30
im. ARMII KRAJOWEJ W WAŁBRZYCHU
rok szkolny 2014/2015
Przedmiotowy system oceniania opracowany w oparciu o:
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
-
Program nauczania zajęć komputerowych w klasach IV–VI szkoły podstawowej, autorstwa Grażyny Koba
-
Program nauczania przyrody w klasach IV–VI szkoły podstawowej- Na tropach przyrody autorstwa Barbary Dziedzic
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych
-
WSO.
Przedmiotem oceniania są:
Cele przedmiotowego systemu oceniania:
-
określenie zasad, którymi nauczyciel będzie się kierował przy wystawianiu ocen,
-
rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,
-
zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy,
-
dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
-
dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.
Sposoby sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
Oceniane są:
-
Głównym źródłem ocen są ćwiczenia wykonywane w ramach zajęć.
Ocenie podlega:
-
stopień samodzielności wykonywania zadania;
-
pilność;
-
końcowy efekt pracy (jakość pracy).
-
umiejętność pracy w zespole;
-
Odpowiedzi ustne.
Oceniany jest sposób rozumienia oraz stosowania podstawowych terminów informatycznych: najczęściej odpowiedź ustna związana jest z wypowiedziami uczniów w trakcie dyskusji i pracy przy komputerze.
-
Aktywność podczas pracy na lekcji.
Ocenie podlega:
-
aktywność ucznia w czasie zajęć;
-
stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;
-
zainteresowanie tematem lekcji;
-
przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.
-
Przestrzeganie regulaminu pracowni i zasad BHP.
-
Zadania domowe.
-
Dodatkowe formy aktywności ucznia (np. udział i osiągnięcia w konkursach informatycznych).
Ocenianiu podlega również poprawność użycia języka ojczystego oraz błędy ortograficzne występujące podczas tworzenia prac z użyciem edytora tekstu.
Narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:
Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:
-
pisemne prace sprawdzające,
-
odpowiedzi ustne,
-
prace praktyczne na lekcji,
-
prace domowe,
-
bieżąca obserwacja,
-
aktywność na zajęciach,
-
systematyczność,
-
postępy,
-
praca w grupie (organizacja pracy w grupie, komunikacja w grupie, zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy),
-
umiejętność współpracy,
-
prezentacja pracy,
Prace nadobowiązkowe – uczniowie otrzymują do wykonania prace „dla chętnych”.
Za poprawne wykonanie danej pracy są nagradzani oceną bardzo dobrą lub oceną celującą. Ocena zależy od stopnia trudności zadania i poprawności rozwiązania.
Sposób oceniania:
-
Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1 – 6. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać przynajmniej cztery oceny cząstkowe.
-
Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.
-
W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:
100% - 91% - ocena bardzo dobra
90% - 70% - ocena dobra
69% - 50% - ocena dostateczna
50% -31% - ocena dopuszczająca
30 % - 0% - ocena niedostateczna
Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie powyżej 100% punktów (rozwiąże zadania dodatkowe)
Sposoby informowania uczniów i rodziców:
-
Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO.
-
Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria.
-
Sprawdzone i ocenione sprawdziany rodzice otrzymują do wglądu i podpisu.
-
Podpisane przez rodziców prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.
-
Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu.
-
O ocenach cząstkowych lub końcowych za pierwszy semestr informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich udostępniając zestawienie ocen lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.
Indywidualizacja procesu nauczania:
Nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez każdego ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych. Zwraca również uwagę, na utrudnione warunki uczenia się i utrwalania wiadomości u uczniów ze stwierdzonymi trudnościami w nauce.
Ewaluacja PSO.
Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach zajęć komputerowych. Ewentualne zmiany w PSO będą obowiązywały od następnego roku szkolnego.
WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:
Ocena celująca
Uczeń:
-
zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
-
posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
-
perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując opcje o wysokim stopniu trudności;
-
perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się usługami internetowymi
-
samodzielnie rozwiązuje przedstawione na zajęciach problemy informatyczne;
-
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużym stopniem samodzielności i własnej inwencji, złożonością oraz bogactwem użytych efektów i opcji, pomysłowością, oryginalnością, a także wysokimi walorami estetycznymi;
-
do swoich prac pozyskuje materiał z bardzo różnych źródeł wiedzy;
-
wyróżnia się starannością i solidnością podczas wykonywania powierzonych zadań oraz aktywnością na lekcjach;
-
przestrzega norm obowiązujących w pracowni komputerowej, internetowej netykiety, a także zasad związanych z przestrzeganiem praw autorskich;
-
wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie przedmiotem, mogące objawiać się poszerzoną wiedzą i umiejętnościami zdobywanymi we własnym zakresie;
-
zdobywa co najmniej wyróżnienia w międzyszkolnych i wyższych konkursach informatycznych.
Ocena bardzo dobra
Uczeń:
-
zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
-
posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;
-
posługuje się oprogramowaniem komputerowym, również większością opcji o wysokim stopniu trudności;
-
posługuje się usługami internetowymi;
-
samodzielnie rozwiązuje prostsze problemy informatyczne;
-
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużą starannością i dokładnością w odtworzeniu zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru, przykładu;
-
uczestniczy w konkursach informatycznych.
Ocena dobra
Uczeń:
-
zna w dużym zakresie wymagane pojęcia i terminologię komputerową;
-
posiada niewielkie braki w wiedzy teoretycznej przedmiotu;
-
z niewielkimi potknięciami posługuje się oprogramowaniem komputerowym, zna dużą ilość opcji w nich zawartych, również częściowo tych o dużym stopniu trudności;
-
z niewielkimi potknięciami posługuje się usługami internetowymi;
-
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niewielkimi brakami w stosunku do przedstawionego przez nauczyciela wzoru czy przykładu.
Ocena dostateczna
Uczeń:
-
nie wykazuje zbytniego zainteresowania przedmiotem, niemniej zadane ćwiczenia i prace stara się, mimo trudności, wykonać jak najlepiej;
-
w posiadanej wiedzy teoretycznej prezentuje duże braki, niemniej większość materiału ma opanowaną;
-
z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się oprogramowaniem komputerowym;
-
z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
-
wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niedbałością, prostotą, brakiem zastosowania wielu opcji i efektów.
Ocena dopuszczająca
Uczeń:
-
nie wykazuje zainteresowania przedmiotem;
-
posiada minimalny wymagany zasób wiedzy teoretycznej;
-
z pomocą nauczyciela, często niezbyt chętnie, posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując tylko najbardziej podstawowe, wybrane opcje i efekty;
-
z dużą pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;
-
ćwiczenia, prace i projekty wykonuje niestarannie, z dużymi brakami w stosunku do zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru lub przykładu, z wykorzystaniem najprostszych opcji i narzędzi.
Ocena niedostateczna
Uczeń:
nie opanował umiejętności i wiedzy z zakresu materiału programowego, nie zna terminologii informatycznej, nie stosuje zasad bezpiecznej obsługi komputera, nie potrafi poprawnie uruchomić komputera i zamykać systemu.
|