Jesteśmy RAZEM

jestesmy logo

logo trzymaj forme

30 Minut



PSO - ZAJĘCIA KOMPUTEROWE


PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z ZAJĘĆ KOMPUTEROWYCH w KLASACH IV-VI

PUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 30

im. ARMII KRAJOWEJ W WAŁBRZYCHU

rok szkolny 2014/2015

 

Przedmiotowy system oceniania opracowany w oparciu o:

  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

  2. Program nauczania zajęć komputerowych w klasach IV–VI szkoły podstawowej, autorstwa Grażyny Koba

  3. Program nauczania przyrody w klasach IV–VI szkoły podstawowej- Na tropach przyrody autorstwa Barbary Dziedzic

  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 kwietnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów publicznych

  5. WSO.

 

Przedmiotem oceniania są:

  • wiadomości,

  • umiejętności,

  • postawa ucznia i jego aktywność.

 

Cele przedmiotowego systemu oceniania:
  • określenie zasad, którymi nauczyciel będzie się kierował przy wystawianiu ocen,

  • rozpoznaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań programowych,

  • zaznajomienie ucznia z poziomem jego osiągnięć oraz motywowanie ucznia do dalszej pracy,

  • dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
    oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

  • dostarczenie nauczycielowi informacji zwrotnej na temat efektywności jego nauczania, prawidłowości doboru metod i technik pracy z uczniem.

 

Sposoby sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych uczniów:

Oceniane są:

  1. Głównym źródłem ocen są ćwiczenia wykonywane w ramach zajęć.

Ocenie podlega:

  • praca na lekcji ze szczególnym uwzględnieniem celowego wykorzystania narzędzia jakim jest komputer.

  • wykonanie wszystkich poleceń zgodnie z treścią;

  • zaangażowanie w pracę.

  • stopień samodzielności wykonywania zadania;

  • pilność;

  • końcowy efekt pracy (jakość pracy).

  • umiejętność pracy w zespole;

  1. Odpowiedzi ustne.

Oceniany jest sposób rozumienia oraz stosowania podstawowych terminów informatycznych: najczęściej odpowiedź ustna związana jest z wypowiedziami uczniów w trakcie dyskusji i pracy przy komputerze.

  1. Aktywność podczas pracy na lekcji.

Ocenie podlega:

  • aktywność ucznia w czasie zajęć;

  • stopień zaangażowania podczas wykonywania zajęć;

  • zainteresowanie tematem lekcji;

  • przygotowanie dodatkowych materiałów do lekcji.

  1. Przestrzeganie regulaminu pracowni i zasad BHP.

  2. Zadania domowe.

  3. Dodatkowe formy aktywności ucznia (np. udział i osiągnięcia w konkursach informatycznych).

 

Ocenianiu podlega również poprawność użycia języka ojczystego oraz błędy ortograficzne występujące podczas tworzenia prac z użyciem edytora tekstu.

 

Narzędzia sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów:

Pomiar osiągnięć uczniów odbywa się za pomocą następujących narzędzi:

  • pisemne prace sprawdzające,

  • odpowiedzi ustne,

  • prace praktyczne na lekcji,

  • prace domowe,

  • bieżąca obserwacja,

  • aktywność na zajęciach,

  • systematyczność,

  • postępy,

  • praca w grupie (organizacja pracy w grupie, komunikacja w grupie, zaangażowanie, sposób prezentacji, efekty pracy),

  • umiejętność współpracy,

  • prezentacja pracy,

    • przygotowanie do lekcji,

    • prace dodatkowe (referaty, plansze dydaktyczne, prezentacje multimedialne).

 

Prace nadobowiązkowe – uczniowie otrzymują do wykonania prace „dla chętnych”.

Za poprawne wykonanie danej pracy są nagradzani oceną bardzo dobrą lub oceną celującą. Ocena zależy od stopnia trudności zadania i poprawności rozwiązania.

 

Sposób oceniania:

  1. Oceny cząstkowe wyrażane są cyfrowo w skali 1 – 6. W ciągu semestru uczeń powinien uzyskać przynajmniej cztery oceny cząstkowe.

  2. Ocena klasyfikacyjna wyrażana jest słownie wg skali: celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny.

  3. W przypadku wypowiedzi pisemnych przyjmuje się skalę punktową przeliczaną na oceny cyfrowe wg kryteriów:

 

100% - 91% - ocena bardzo dobra

90% - 70% - ocena dobra

69% - 50% - ocena dostateczna

50% -31% - ocena dopuszczająca

30 % - 0% - ocena niedostateczna

Ocenę celującą uczeń uzyskuje w przypadku, gdy osiągnie powyżej 100% punktów (rozwiąże zadania dodatkowe)

 

Sposoby informowania uczniów i rodziców:

  • Na pierwszej godzinie lekcyjnej zapoznajemy uczniów z PSO.

  • Oceny cząstkowe są jawne, oparte o opracowane kryteria.

  • Sprawdzone i ocenione sprawdziany rodzice otrzymują do wglądu i podpisu.

  • Podpisane przez rodziców prace pisemne są przechowywane w szkole do końca bieżącego roku szkolnego.

  • Nauczyciel na pierwszym zebraniu informuje rodziców o sposobie oceniania z przedmiotu.

  • O ocenach cząstkowych lub końcowych za pierwszy semestr informuje się rodziców na zebraniach rodzicielskich udostępniając zestawienie ocen lub w czasie indywidualnych spotkań z rodzicami.

 

Indywidualizacja procesu nauczania:

Nauczyciel bierze pod uwagę wysiłek wkładany przez każdego ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków lekcyjnych, aktywność podczas lekcji, chęć uczestniczenia w zajęciach i zadaniach dodatkowych. Zwraca również uwagę, na utrudnione warunki uczenia się i utrwalania wiadomości u uczniów ze stwierdzonymi trudnościami w nauce.

 

Ewaluacja PSO.

Pod koniec roku szkolnego nauczyciel wspólnie z uczniami dokona analizy funkcjonowania przedmiotowego systemu oceniania na lekcjach zajęć komputerowych. Ewentualne zmiany w PSO będą obowiązywały od następnego roku szkolnego.

 

WYMAGANIA NA POSZCZEGÓLNE OCENY:

Ocena celująca

Uczeń:

  • zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;

  • posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;

  • perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując opcje o wysokim stopniu trudności;

  • perfekcyjnie i z dużą swobodą posługuje się usługami internetowymi

  • samodzielnie rozwiązuje przedstawione na zajęciach problemy informatyczne;

  • wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużym stopniem samodzielności i własnej inwencji, złożonością oraz bogactwem użytych efektów i opcji, pomysłowością, oryginalnością, a także wysokimi walorami estetycznymi;

  • do swoich prac pozyskuje materiał z bardzo różnych źródeł wiedzy;

  • wyróżnia się starannością i solidnością podczas wykonywania powierzonych zadań oraz aktywnością na lekcjach;

  • przestrzega norm obowiązujących w pracowni komputerowej, internetowej netykiety, a także zasad związanych z przestrzeganiem praw autorskich;

  • wykazuje ponadprzeciętne zainteresowanie przedmiotem, mogące objawiać się poszerzoną wiedzą i umiejętnościami zdobywanymi we własnym zakresie;

  • zdobywa co najmniej wyróżnienia w międzyszkolnych i wyższych konkursach informatycznych.

Ocena bardzo dobra

Uczeń:

  • zna wymagane pojęcia i terminologię komputerową;

  • posiada wymaganą na tym etapie nauczania przedmiotu wiedzę teoretyczną;

  • posługuje się oprogramowaniem komputerowym, również większością opcji o wysokim stopniu trudności;

  • posługuje się usługami internetowymi;

  • samodzielnie rozwiązuje prostsze problemy informatyczne;

  • wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z dużą starannością i dokładnością w odtworzeniu zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru, przykładu;

  • uczestniczy w konkursach informatycznych.

Ocena dobra

Uczeń:

  • zna w dużym zakresie wymagane pojęcia i terminologię komputerową;

  • posiada niewielkie braki w wiedzy teoretycznej przedmiotu;

  • z niewielkimi potknięciami posługuje się oprogramowaniem komputerowym, zna dużą ilość opcji w nich zawartych, również częściowo tych o dużym stopniu trudności;

  • z niewielkimi potknięciami posługuje się usługami internetowymi;

  • wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niewielkimi brakami w stosunku do przedstawionego przez nauczyciela wzoru czy przykładu.

Ocena dostateczna

Uczeń:

  • nie wykazuje zbytniego zainteresowania przedmiotem, niemniej zadane ćwiczenia i prace stara się, mimo trudności, wykonać jak najlepiej;

  • w posiadanej wiedzy teoretycznej prezentuje duże braki, niemniej większość materiału ma opanowaną;

  • z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się oprogramowaniem komputerowym;

  • z niewielką pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;

  • wykonuje ćwiczenia, prace i projekty z niedbałością, prostotą, brakiem zastosowania wielu opcji i efektów.

Ocena dopuszczająca

Uczeń:

  • nie wykazuje zainteresowania przedmiotem;

  • posiada minimalny wymagany zasób wiedzy teoretycznej;

  • z pomocą nauczyciela, często niezbyt chętnie, posługuje się oprogramowaniem komputerowym, wykorzystując tylko najbardziej podstawowe, wybrane opcje i efekty;

  • z dużą pomocą nauczyciela posługuje się usługami internetowymi;

  • ćwiczenia, prace i projekty wykonuje niestarannie, z dużymi brakami w stosunku do zaprezentowanego przez nauczyciela wzoru lub przykładu, z wykorzystaniem najprostszych opcji i narzędzi.

Ocena niedostateczna

Uczeń:

nie opanował umiejętności i wiedzy z zakresu materiału programowego, nie zna terminologii informatycznej, nie stosuje zasad bezpiecznej obsługi komputera, nie potrafi poprawnie uruchomić komputera i zamykać systemu.

 

 

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information