Jesteśmy RAZEM

jestesmy logo

logo trzymaj forme

30 Minut



PSO - RELIGIA


Przedmiotowy system oceniania z religii

 

Zgodny z podstawą programową

Zgodny ze statutem PSP 30 w Wałbrzychu

 

W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady

 

  1. Obiektywność

  2. Jawność

  3. Instruktywność – wskazanie na występujące braki

  4. Mobilizacja do dalszej pracy

 

Elementy wchodzące w zakres oceny z religii

 

  1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości

  2. Zainteresowanie przedmiotem

  3. Stosunek do przedmiotu

  4. Pilność i systematyczność

  5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu

 

Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania, umiejętności, postaw, zdolności twórczych, a głównie kształtowania cech charakteru, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

 

Ocenie podlegają

 

  1. Pisemna praca kontrolna raz w ciągu semestru, obejmująca więcej niż trzy jednostki lekcyjne. Ponadto kartkówki, których zakres powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Zapis ten dotyczy uczniów klas IV- VI.

  2. Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z trzech ostatnich lekcji. Zapis dotyczy uczniów klas IV-VI.

  3. Wypowiedzi w trakcie lekcji , podczas dyskusji, powtórzenia itp.

  4. Praca domowa kontrolowana na bieżąco.

  5. Znajomość podstawowych modlitw w zależności od poziomu nauczania.

  6. Staranność prowadzenia zeszytu sprawdzana przynajmniej raz w semestrze.

  7. Pilność, systematyczność, osiągnięcia ucznia zapisywane w zeszycie uwag ( uwagi pozytywne i negatywne).

  8. Korzystanie z Pisma św., podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

  9. Inne formy zaangażowania ucznia (konkursy, inscenizacje itp.).

 

Przy wystawianiu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące zasady:

Ocena nie będzie miała charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych. Znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym.

Uczeń, który przystąpi do konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny semestralnej o jeden stopień.

 

Ogólne kryteria oceniania

 

Uwarunkowania osiągnięcia oceny niedostatecznej

Katechizowany:

  • Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

  • Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.

  • Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy w życiu codziennym.

  • Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

  • Nie wykazuje znajomości podstawowych modlitw.

  • Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na katechezę.

  • Lekceważy przedmiot.

  • Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.

  • Opuszcza lekcje religii.

 

Uwarunkowania osiągnięcia oceny dopuszczającej

Katechizowany:

  • Opanował konieczne pojęcia religijne.

  • Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.

  • Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.

  • Nie potrafi stosować wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela.

  • Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi.

  • Prowadzi zeszyt.

  • Ma problemy ze znajomością podstawowych modlitw.

  • Wykazuje poprawny stosunek do religii.

 

Uwarunkowania osiągnięcia oceny dostatecznej

Katechizowany:

  • Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

  • Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.

  • Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

  • Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

  • W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

  • Wykazuje się zasadniczą znajomością podstawowych modlitw.

  • W zeszycie ucznia są sporadyczne braki notatek, prac domowych.

  • Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

 

 

Uwarunkowania osiągnięcia oceny dobrej

 

Katechizowany

 

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

  • Opanował materiał programowy z religii.

  • Prezentuje wiadomości powiązanie związkami logicznymi.

  • Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.

  • Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych modlitw.

  • W zeszycie ma wszystkie notatki i zadania domowe.

  • Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.

  • Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.

  • Jest zainteresowany przedmiotem.

  • Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

  • Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

  • Stara się być aktywnym podczas lekcji.

 

Uwarunkowania osiągnięcia oceny bardzo dobrej

 

Katechizowany:

 

  • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej

  • Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.

  • Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

  • Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela

  • Odznacza się pełną znajomością podstawowych modlitw.

  • Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

  • Aktywnie uczestniczy w religii.

  • Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.

  • Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

  • Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.

  • Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.

 

Uwarunkowania osiągnięcia oceny celującej

 

Katechizowany

  • Spełnia wymagania w zakresie oceny bardzo dobrej.

  • Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.

  • Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

  • Samodzielnie posługuje się widzą do celów praktycznych i teoretycznych.

  • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.

  • Angażuje się w prace pozalekcyjne (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne).

  • Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.

  • Jego pilność, sumienność, zainteresowanie w stosunku do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.

  • Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.

 

 

 

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information