PSO - RELIGIA
Przedmiotowy system oceniania z religii
Zgodny z podstawą programową
Zgodny ze statutem PSP 30 w Wałbrzychu
W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady
-
Obiektywność
-
Jawność
-
Instruktywność – wskazanie na występujące braki
-
Mobilizacja do dalszej pracy
Elementy wchodzące w zakres oceny z religii
-
Ilość i jakość prezentowanych wiadomości
-
Zainteresowanie przedmiotem
-
Stosunek do przedmiotu
-
Pilność i systematyczność
-
Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu
Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania, umiejętności, postaw, zdolności twórczych, a głównie kształtowania cech charakteru, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.
Ocenie podlegają
-
Pisemna praca kontrolna raz w ciągu semestru, obejmująca więcej niż trzy jednostki lekcyjne. Ponadto kartkówki, których zakres powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Zapis ten dotyczy uczniów klas IV- VI.
-
Odpowiedzi ustne objęte zakresem materiału z trzech ostatnich lekcji. Zapis dotyczy uczniów klas IV-VI.
-
Wypowiedzi w trakcie lekcji , podczas dyskusji, powtórzenia itp.
-
Praca domowa kontrolowana na bieżąco.
-
Znajomość podstawowych modlitw w zależności od poziomu nauczania.
-
Staranność prowadzenia zeszytu sprawdzana przynajmniej raz w semestrze.
-
Pilność, systematyczność, osiągnięcia ucznia zapisywane w zeszycie uwag ( uwagi pozytywne i negatywne).
-
Korzystanie z Pisma św., podręcznika i innych materiałów katechetycznych.
-
Inne formy zaangażowania ucznia (konkursy, inscenizacje itp.).
Przy wystawianiu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące zasady:
Ocena nie będzie miała charakteru średniej arytmetycznej ocen cząstkowych. Znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane z prac kontrolnych, dłuższych wypowiedzi, referatów oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym.
Uczeń, który przystąpi do konkursu religijnego i pomyślnie ukończy co najmniej etap szkolny, będzie mógł uzyskać podniesienie oceny semestralnej o jeden stopień.
Ogólne kryteria oceniania
Uwarunkowania osiągnięcia oceny niedostatecznej
Katechizowany:
-
Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.
-
Cechuje się brakiem jedności logicznej między wiadomościami.
-
Wykazuje zupełny brak umiejętności stosowania wiedzy w życiu codziennym.
-
Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.
-
Nie wykazuje znajomości podstawowych modlitw.
-
Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na katechezę.
-
Lekceważy przedmiot.
-
Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.
-
Opuszcza lekcje religii.
Uwarunkowania osiągnięcia oceny dopuszczającej
Katechizowany:
-
Opanował konieczne pojęcia religijne.
-
Wykazuje się luźno zestawionym poziomem wiadomości programowych.
-
Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.
-
Nie potrafi stosować wiedzy nawet przy pomocy nauczyciela.
-
Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi.
-
Prowadzi zeszyt.
-
Ma problemy ze znajomością podstawowych modlitw.
-
Wykazuje poprawny stosunek do religii.
Uwarunkowania osiągnięcia oceny dostatecznej
Katechizowany:
-
Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.
-
Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.
-
Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.
-
Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.
-
W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.
-
Wykazuje się zasadniczą znajomością podstawowych modlitw.
-
W zeszycie ucznia są sporadyczne braki notatek, prac domowych.
-
Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.
Uwarunkowania osiągnięcia oceny dobrej
Katechizowany
-
Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.
-
Opanował materiał programowy z religii.
-
Prezentuje wiadomości powiązanie związkami logicznymi.
-
Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych.
-
Wykazuje się dobrą znajomością podstawowych modlitw.
-
W zeszycie ma wszystkie notatki i zadania domowe.
-
Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.
-
Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.
-
Jest zainteresowany przedmiotem.
-
Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.
-
Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.
-
Stara się być aktywnym podczas lekcji.
Uwarunkowania osiągnięcia oceny bardzo dobrej
Katechizowany:
-
Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej
-
Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.
-
Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.
-
Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela
-
Odznacza się pełną znajomością podstawowych modlitw.
-
Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.
-
Aktywnie uczestniczy w religii.
-
Postępowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń.
-
Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.
-
Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.
-
Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.
Uwarunkowania osiągnięcia oceny celującej
Katechizowany
-
Spełnia wymagania w zakresie oceny bardzo dobrej.
-
Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.
-
Prezentuje treści wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.
-
Samodzielnie posługuje się widzą do celów praktycznych i teoretycznych.
-
Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.
-
Angażuje się w prace pozalekcyjne (np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne).
-
Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.
-
Jego pilność, sumienność, zainteresowanie w stosunku do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.
-
Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.
|