PSO - ETYKA
Przedmiotowy system oceniania z przedmiotu etyka
Przedmiotowy System Oceniania z etyki zawiera standardy i kryteria oceniania pracy ucznia.
Co podlega ocenie: ● aktywne uczestniczenie w lekcji, ● wypowiedzi ustne, ● wypowiedzi pisemne, ● przygotowanie materiałów do lekcji, ● przygotowanie argumentów do dyskusji, ● prowadzenie zeszytu, ● prace domowe, ● sprawdziany, ● prezentacje, ● prace dodatkowe.
I. Formy oceniania ucznia 1. Odpowiedzi ustne Uczeń może być pytany na ocenę z trzech ostatnich lekcji. 2. Odpowiedzi pisemne - kartkówka – obejmuje maksymalnie tematy z trzech ostatnich lekcji i nie musi być zapowiedziana, 3. Aktywność Ocenie podlega zaangażowanie na lekcji, poprawność odpowiedzi, prezentacje, prace dodatkowe, udział w dyskusji. Aktywność ucznia oceniana jest plusem, a w przypadku bardzo wnikliwej odpowiedzi oceną bardzo dobrą lub celującą. 4. Zadania domowe Mogą być oceniane oceną, a także plusem lub minusem. 5. Zeszyt uczniowski Podlega ocenie. Musi być systematycznie prowadzony i uzupełniany ( jeśli uczeń nie był na lekcji). Za brak zeszytu lub notatki lekcyjnej uczeń otrzymuje znak minus. W przypadku braku zeszytu z zadaniem domowym ( zadanie oceniane oceną) uczeń nie otrzymuje minusa lecz ocenę niedostateczną (brak zeszytu traktuje się jako brak zadania). 6. Poprawianie ocen cząstkowych Uczeń ma prawo poprawić ocenę niedostateczną i dopuszczającą w formie i czasie określonym przez nauczyciela zgodnie z WSO. 8. Częsta nieobecność ucznia W przypadku częstej usprawiedliwionej nieobecności (choroba i inne przypadku losowe)
Wymagania na ocenę:
● celującą – samodzielne przygotowanie prezentacji/projektu, wzorowe prowadzenie zeszytu, aktywny udział we wszystkich lekcjach, posługiwanie się ze zrozumieniem elementarnymi pojęciami z zakresu etyki, systematyczne przygotowanie do lekcji, podejmowanie zadań dodatkowych, samodzielne inicjowanie pewnych działań, jak na przykład zaproponowanie i opracowanie tematu związanego z omawianym zagadnieniem, lecz zdecydowanie w stopniu wykraczającym poza standard i program obowiązkowy, ● bardzo dobrą – systematyczne przygotowanie do lekcji, czynny udział w zajęciach/dyskusjach, posługiwanie się ze zrozumieniem elementarnymi pojęciami z zakresu etyki/filozofii, wzorowe prowadzenie zeszytu, odrobione prace domowe, ● dobrą – systematyczne przygotowanie do lekcji, częsty udział w dyskusjach, rozumienie elementarnych pojęć z zakresu etyki/filozofii, dobrze prowadzony zeszyt, odrobione prace domowe, ● dostateczną – rozumienie omawianych zagadnień, sporadyczny udział w dyskusjach, prowadzenie zeszytu, ● dopuszczającą – bierny udział w lekcjach, prowadzenie zeszytu, ● niedostateczną – niespełnienie powyższych warunków. Poza powyższymi ocenami stosowane są również „plusy”, głównie za aktywność na lekcji i niektóre prace domowe, oraz „minusy” za nieprzygotowanie do lekcji, brak pracy domowej lub niepodjęcie działań obowiązkowych poleconych przez nauczyciela (pięć „plusów” stanowi ocenę bardzo dobrą, zaś pięć „minusów” - ocenę niedostateczną). Jak poprawić ocenę semestralną/roczną? Uczeń musi uzupełnić zaległe prace, zaliczyć sprawdziany lub poprosić o wyznaczenie prac dodatkowych i odrobić je w terminie ustalonym przez nauczyciela.
|