PSO - WYCHOWANIE FIZYCZNE
Przedmiotowy system oceniania z wychowania fizycznego
dla klas 4-6 w Szkole Podstawowej nr 30 w Wałbrzychu im. Armii Krajowej.
opracowanie: Magdalena Grzesiak i Hanna Juchniewicz
Przy wystawianiu oceny semestralnej lub końcoworocznej nauczyciel bierze pod uwagę podstawowe płaszczyzny oceniania i dodatkowe czynniki uwzględniające postępowanie ucznia w procesie nauczania i uczenia się wychowania fizycznego.
Podstawowe płaszczyzny oceniania:
-
Sprawność koordynacyjno-kondycyjna, umiejętności i wiedza teoretyczna ucznia z zakresu mini gier sportowych, gimnastyki, lekkiej atletyki, tańców, sportów zimowych i organizacji zajęć rekreacyjno - ruchowych.
-
Postawa, aktywność i zaangażowanie na lekcji wychowania fizycznego (w tym min. przestrzeganie zasady fair-play, przestrzeganie regulaminu sali gimnastycznej)
-
Właściwy ubiór na lekcji dostosowany do wymogów lekcji wychowania fizycznego i ustaleń nauczyciela.
Czynniki dodatkowe - podwyższające ocenę semestralną lub końcoworoczną:
-
Reprezentowanie szkoły w zawodach międzyszkolnych.
-
Udział w nieobowiązkowych pozalekcyjnych zajęciach rekreacyjno - sportowych
-
Aktywny udział w pracach SKS.
Czynniki dodatkowe - obniżające ocenę semestralną lub końcoworoczną:
-
Zaświadczenie lekarskie zwalniające z wykonywania grupy ćwiczeń (np.: biegi, przewroty).
-
Brak zaliczenia ze sprawdzianów obowiązujących na danym etapie nauczania.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
-
Prezentuje wybitny poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej znacznie wykraczający poza program nauczania.
-
Jest aktywny podczas lekcji, bardzo chętnie i z zaangażowaniem wykonuje polecenia nauczyciela, a także samodzielnie doskonali swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.
-
Swoją postawą społeczną i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany, koleżeński, posiada prawidłowe nawyki higieniczno - zdrowotne, zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
-
Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy i potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
-
Wykazuje się bardzo dobrą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
-
Aktywnie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych, godnie reprezentuje szkołę w (dzielnicowych, miejskich, wojewódzkich) międzyszkolnych zawodach sportowych.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
Prezentuje wysoki poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w pełnym zakresie przewidzianym programem nauczania.
-
Jest aktywny podczas lekcji, chętnie i z zaangażowaniem wykonuje polecenia nauczyciela, w miarę możliwości samodzielnie doskonali swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.
-
Swoją postawą społeczną i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany, koleżeński, posiada prawidłowe nawyki higieniczno - zdrowotne, zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
-
Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy i potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
-
Wykazuje się dobrą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
-
Aktywnie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
Prezentuje dobry poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w zakresie przewidzianym programem nauczania.
-
Jest aktywny podczas lekcji, wykonuje polecenia nauczyciela, stara się samodzielnie doskonalić swoje umiejętności i sprawność koordynacyjno-ruchową.
-
Swoją postawą społeczną i stosunkiem do przedmiotu nie budzi większych zastrzeżeń. Jest zdyscyplinowany, koleżeński, posiada prawidłowe nawyki higieniczno - zdrowotne, zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
-
Szanuje i dba o szkolny sprzęt sportowy, nie zawsze potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
-
Wykazuje się dobrą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
-
Sporadycznie bierze udział w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
Prezentuje słaby poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w zakresie poniżej wymagań przewidzianych programem nauczania.
-
Nie wykazuje się aktywnością podczas lekcji, niechętnie wykonuje polecenia nauczyciela, nie wykazuje starań w kierunku samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności koordynacyjno-ruchowej.
-
Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzi pewne zastrzeżenia. Jest mało zdyscyplinowany, jego nawyki higieniczno - zdrowotne przedstawiają pewne braki, nie zawsze posiada właściwy ubiór na lekcji WF.
-
Szanuje szkolny sprzęt sportowy, lecz nie potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
-
Wykazuje się słabą znajomością przepisów gier sportowych i umiejętnością pomocy przy ich organizacji.
-
Nie uczestniczy w pozalekcyjnych i pozaszkolnych zajęciach sportowo - rekreacyjnych.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
-
Prezentuje bardzo słaby poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w dużo niższym zakresie niż przewiduje to program nauczania.
-
Nie wykazuje się aktywnością podczas lekcji, z dużym oporem wykonuje polecenia nauczyciela, nie widzi potrzeby samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności koordynacyjno-ruchowej.
-
Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzi wiele zastrzeżeń. Jest niezdyscyplinowany, wykazuje duże braki prawidłowych nawyków higieniczno - zdrowotnych, bardzo często nie posiada właściwego ubioru na lekcji WF.
-
Nie szanuje szkolnego sprzętu sportowego, nie potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
-
Nie zna przepisów gier sportowych i nie potrafi pomóc przy organizacji zawodów sportowych.
-
Nie uczestniczy w żadnych dodatkowych formach aktywności ruchowej w szkole.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
-
Prezentuje bardzo słaby poziom umiejętności i rozwoju sprawności koordynacyjno-kondycyjnej w zakresie uniemożliwiającym realizację programu nauczania.
-
Nie przejawia żadnej aktywności podczas lekcji, nie wykonuje poleceń nauczyciela, nie widzi potrzeby samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności i sprawności koordynacyjno-ruchowej.
-
Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu budzi wiele zastrzeżeń. Jest niezdyscyplinowany, nie posiada prawidłowych nawyków higieniczno - zdrowotnych, regularnie nie posiada właściwego ubioru na lekcji WF.
-
Niszczy szkolny sprzęt sportowy, nie potrafi wykorzystywać go zgodnie z przeznaczeniem.
-
Nie zna przepisów gier sportowych i nie potrafi pomóc przy organizacji zawodów sportowych.
-
Nie uczestniczy w żadnych dodatkowych formach aktywności ruchowej w szkole.
|