Jesteśmy RAZEM

jestesmy logo

logo trzymaj forme

30 Minut



PSO - ZAJĘCIA TECHNICZNE, klasa 4 - 6


PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z ZAJĘĆ TECHNICZNYCH DLA KLAS IV-VI

Przedmiotowy system oceniania reguluje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w ramach przedmiotu zajęcia techniczne, jest zgodny z WSO.

Uczniowie zostają poinformowani o zasadach przedmiotowego systemu oceniania na początku roku szkolnego, a o ewentualnych poprawkach natychmiast po ich wprowadzeniu.

 

Założenia ogólne przedmiotowego systemu oceniania

 

• Informowanie ucznia o poziomie spełniania wymagań programowych ( wiedza,

umiejętności manualne, poprawny sposób postępowania w określonych sytuacjach).

• Wspomaganie ucznia w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju (rozwijanie

zainteresowań technicznych ).

• Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce.

• Dostarczenie uczniowi, prawnym opiekunom, innym nauczycielom informacji

o postępach, trudnościach w nauce oraz o specjalnych uzdolnieniach i osiągnięciach

technicznych.

 

Obszary aktywności ucznia, które będą podlegać ocenie:

 

• wiedza określona programem nauczania,

• umiejętność zastosowania wiedzy w praktyce,

• przedsiębiorczość w planowaniu działań,

• umiejętność znalezienia rozwiązania w sytuacjach nowych,

• obowiązkowość i systematyczność,

• zaangażowanie i wysiłek włożony w pracę,

• aktywność podczas lekcji,

• kreatywność, pomysłowość konstrukcyjna,

• estetyka wykonania prac,

• właściwy dobór materiałów,

• umiejętność pracy indywidualnej i w grupie,

• przestrzeganie zasad bezpieczeństwa.

Najczęściej stosowane sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów:

    • formy ustne: odpowiedzi, aktywność na zajęciach,

    • formy pisemne: sprawdziany i kartkówki

    • formy praktyczne: prace wytwórcze (indywidualne, zespołowe), ćwiczenia praktyczne

    • zeszyt przedmiotowy/zeszyt ćwiczeń

Nieprzygotowanie do zajęć:

 

-Uczeń może być nieprzygotowany do zajęć raz w ciągu semestru, zgłasza to przed lekcją. --Za każde następne nieprzygotowanie uczeń otrzymuje punkty ujemne.

- Trzy punkty to ocena niedostateczna.

- Jeżeli uczeń nie zgłosi nieprzygotowania, otrzymujesz ocenę niedostateczną.

-Jeżeli uczeń nie będzie uczestniczył w sprawdzianie, musi go napisać w innym terminie lub odpowiedzieć ustnie. Ma na to 2 tygodnie.

- Jeżeli nie odpowiada uczniowi ocena (jest za niska) może ją poprawić po uprzednim uzgodnieniu warunków poprawy.

 

Za nieprzygotowanie do zajęć rozumie się:

- brak podręcznika lub zeszytu,

- brak gotowości do odpowiedzi ustnej,

- brak materiałów i pomocy na lekcji,

- brak zadania domowego,

 

Aktywność na zajęciach:

-Uczeń może otrzymać plus za aktywność na zajęciach, za 3 plusy uzyskuje ocenę bardzo dobrą.

 

Odpowiedzi:

 

Celujący

Uczeń w pełni opanował wiadomości objęte programem nauczania. Wypowiada się formułując samodzielne wnioski. Posiada wiedzę popartą własnymi doświadczeniami technicznymi. Umie powiązać wiedzę z praktyką. Bierze udział w konkursach przedmiotowych.

 

Bardzo dobry

Odpowiedzi ucznia wskazują na opanowanie wiadomości w stopniu pełnym.

Swobodnie operuje poznanymi pojęciami.

 

Dobry

Odpowiedzi wskazują na przyswojenie większości wymaganych treści. Poprawnie używa języka technicznego, popełnia nieliczne błędy merytoryczne.

 

Dostateczny

Uczeń zna tylko nieliczne treści. Jego wypowiedzi są chaotyczne, niespójne. Mimo ukierunkowania w wypowiedzi jest szereg błędów.

 

Dopuszczający

Uczeń ma duże braki z zakresu treści przyswajanych. Podczas wypowiedzi popełnia liczne błędy merytoryczne. Często udziela odpowiedzi z pomocą nauczyciela.

 

Niedostateczny

Uczeń nie zna podstawowych treści objętych programem. Nie wykazuje zainteresowania w udzieleniu wypowiedzi pomimo pomocy nauczyciela.

 

Sprawdziany

100% celujący

99%- 85% bardzo dobry

84%- 70% dobry

69%- 50% dostateczny

49%- 30% dopuszczający

29%- 0% niedostateczny

 

Kryteria oceny semestralnej i końcowej

 

Celujący

Uczeń opanował treści programowe w pełnym zakresie. Samodzielnie, w twórczy sposób i estetycznie wykonuje zadania praktyczne. Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami. Wykorzystuje wiedzę z techniki na innych przedmiotach oraz wykorzystuje ją w praktyce. Proponuje rozwiązania nietypowe.

 

Bardzo dobry

Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania. Samodzielnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania w sposób pomysłowy i staranny. Potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach.

 

Dobry

Uczeń przyswoił większość treści objętych programem. Poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje samodzielnie i poprawnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne. Estetycznie wykonuje prace manualne.

 

Dostateczny

Uczeń nie opanował w pełni określonych treści wynikających z programu nauczania. Rozwiązuje typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności. Stosuje się do zasad obowiązujących na lekcjach techniki.

 

Dopuszczający

Uczeń ma problemy z opanowaniem podstaw programowych. Wykazuje brak samodzielności podczas rozwiązywania problemów praktycznych. Nie wykonuje zadań zgodnie z ustalonymi zasadami.

 

Niedostateczny

Uczeń nie opanował wiadomości określonych programem nauczania, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego

przedmiotu. Nie jest w stanie rozwiązać zadań praktycznych o niewielkim stopniu trudności. Często jest nieprzygotowany do zajęć.

 

Sposoby informowania o osiągnięciach:

O postępach w nauce i ich braku uczeń i jego rodzice powiadamiani są :

- poprzez wpis do dziennika i zeszytu,

- sprawdzone i ocenione prace pisemne, uczeń otrzymuje do wglądu w dniu otrzymania oceny, a rodzice (prawni opiekunowie) mają do nich wgląd podczas zebrań.

 

Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się:

 

-dostosowanie prac pisemnych i ustnych do możliwości ucznia,

- wydłużenie limitu czasu na odpowiedź ustną i pisemną,

- zapisywanie poleceń na sprawdzianach większym drukiem i w łatwiejszej formie,

- głośne odczytanie zadań na sprawdzianie,

- stworzenie sprzyjającej atmosfery pracy, obniżenie napięcia,

- uwzględnianie możliwości intelektualnych ucznia.

 

Kryteria oceniania

Wobec uczniów posiadających specyficzne trudności w nauce stosuję następujące zasady oceniania:

  • stosowanie się do zaleceń zawartych w opinii poradni psychologiczni-pedagogicznej,

  • uwzględnianie trudności w rozumieniu treści , szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem,

  • w przypadku trudności z odczytaniem pracy, odpytywanie ucznia ustnie,

  • w trakcie pracy samodzielnej sprawdzanie, czy uczeń przeczytał treść zadania i czy prawidłowo ją zrozumiał, w razie potrzeby udzielanie dodatkowych wskazówek,

  • ocenianie głównie wkładu pracy ucznia w wykonanie danego zadania,

  • wyznaczanie i kontrolowanie dodatkowych ćwiczeń do wykonania w domu ,

  • w pracach pisemnych ocenianie głównie treści, pomysłu, podejścia do tematu,

 

 

 

 

 

 

Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Polityka plikow cookis.

Rozumiem i korzystam.

EU Cookie Directive Module Information